گفت‌وگو با محمد مهدی افضلی رتبه ۶ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور (سهمیه ایثارگران)

فهرست عناوین این صفحه

پایگاه خبری اختبار- محمد مهدی افضلی متولد ۱۳۷۸ و فارغ التحصیل رشته حقوق دانشگاه پیام نور کاشان، در آزمون وکالت ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۶ سهمیه ایثارگران در کل کشور با نمره تراز ۱۰۲۰۳ شده است.

در ادامه مشروح گفت و گوی اختبار با محمدمهدی افضلی در خصوص منابع آزمون، زمان‌بندی، نحوه مطالعه و… را خواهید خواند:

لطفا یک بیوگرافی مختصر از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

اینجانب محمد مهدی افضلی فرزند غلامرضا متولد سال ۱۳۷۸ شهرستان کاشان استان اصفهان و رتبه ۶ کشور در سهمیه هستم، بنده در خانواده ای بسیار پرمحبت و محب اهلبیت (علیهم السلام) بزرگ شدم و متاسفانه در شرایط سخت اقتصادی در دانشگاه پیام نور کاشان گذران تحصیل کردم که پس از طی تحصیلات آکادمیک و اخذ مدرک لیسانس به خدمت سربازی رفتم و پس از اتمام خدمت سربازی بلافاصله برای آمادگی آزمون و خواندن دروس مربوطه وکالت اقدام کردم که پس از تحقیق و تفحص در زمینه موسسات آموزشی و بازخوردهایی که در سال های اخیر هر یک از این موسسات داشتند با موسسه مشاهیر آشنا شدم.

پس از گذشت فقط دو ماه از شروع دوره های آموزشی موسسه فقط به قصد سنجش خودم در آزمون تستی قضاوت شرکت کردم که خداروشکر با کسب نمرات نسبتا عالی توانستم در آزمون قضاوت با رتبه ۵۴۶ قبول شوم و سپس با اراده قوی تر توانستم آمادگی لازم برای آزمون وکالت را پیدا کنم.

 دفعه چندمی بود که در آزمون وکالت شرکت می‌کردید؟

امسال برای اولین بار در آزمون وکالت شرکت کردم، اما قبل از آن در آزمون قضاوت ۱۴۰۲ نیز شرکت کرده و بدون سهمیه قبول شدم.

 شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چه بود؟ آیا شاغل بودید؟ چه مقدار زمان برای مطالعه داشتید و چطور از این زمان استفاده می کردید؟

به صورت دقیق برای آزمون وکالت ۵ ماه زمان داشتم، اما متاسفانه در آن دوران فشار اقتصادی زیادی را متحمل بودم. با این حال هدفم برایم اهمیت ویژه ای داشت و به همین علت تصمیم گرفتم از شغلم استعفا دهم و تمام تمرکزم را برای مطالعه آزمون بگذارم.

 با توجه به حواشی مختلفی که برای نهاد وکالت پیش آمده و نگرانی‌هایی که از آینده این شغل برای برخی داوطلبان ایجاد شده، چطور انگیزه‌تان را حفظ کردید؟ آینده را برای خودتان چطور می‌بینید؟

من همیشه به این نکته باور داشتم که اگر وکیلی باسواد باشد به آسانی می تواند در حرفه خود موفق شود، حتی اگر تعداد زیادی رقیب و همکار داشته باشد.

 منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

بنده تنها به دوره های آموزشی مسترکلاس ۱۴۰۱ و همچنین آزمون های آزمایشی مشاهیر دانش اکتفا کردم. زیرا که دوره مسترکلاس مشاهیر دانش بسیار جامع بود و تمامی نکات آزمونی و مهم در کلاس ها ذکر شدند و به نظر من این نکات برای آزمون ارشد و دکتری نیز مفید است.

خوشبختانه در این کلاس ها به هیچ عنوان گفتگو های بیهوده و غیر آزمونی وجود نداشت و اساتید مطابق با مفاد مدنظر طراحان تدریس می کردند.

به نظر بنده آزمون های مشاهیر دانش در مقایسه با آزمون های موسسات دیگر بیشترین شباهت را به آزمون وکالت داشت و حتی به جرئت می توانم بگویم سختتر هم بود.

همچنین بنده برای آزمون وکالت کتب موسسه مشاهیر از جمله کتاب سریع خوان آیین دادرسی مدنی جناب دکتر سید جعفری و کتاب متون فقه خانم دکتر شعبانپور و کتاب حقوق اساسی جناب دکتر خدیمی را مطالعه کردم و به نظرم اگر داوطلبان این کتب را به عنوان کتب مرجع انتخاب کنند به آسانی می توانند تست های سخت آزمون وکالت را پاسخ دهند.

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

به پیشنهاد مشاور عالی موسسه مشاهیر دانش، سرکار خانم دکتر ندا سید جعفری برنامه مطالعاتی من برای ۵ ماه شامل مطالعه دروس به صورت هفتگی، مرور و تست زنی بوده است.

برای مثال برنامه مطالعاتی من در یک هفته به شرح زیر بوده است:

شنبه: تایم اول (۵ تا ۸ صبح) مطالعه آیین دادرسی کیفری ( از شنبه تا پنجشنبه) و تکرار در تمام هفته – تایم دوم ( ۸ تا ۱۳) درس مدنی- تایم سوم( ۱۳- ۱۴:۳۰) استراحت- تایم چهارم ( ۱۴:۳۰ تا ۲۰) درس تجارت- آخر شب نیز ۳۰ دقیقه مطالعه درس اساسی که از ابتدا تا انتها هفته تکرار داشت.

یکشنبه ها:   به ترتیب روز شنبه ابتدا مطالعه درس آیین دادرسی کیفری- تایم دوم مطالعه درس مدنی- تایم سوم مرور و تست درس مدنی – تایم چهارم مطالعه اساسی

دوشنبه: تایم اول مطالعه درس آیین دادرسی کیفری – تایم دوم مطالعه درس آیین دادرسی مدنی- تایم سوم مطالعه درس تجارت- تایم آخر مطالعه درس اساسی

سه شنبه:  تایم اول مطالعه درس آیین دادرسی کیفری – تایم دوم مطالعه درس آیین دادرسی مدنی- تایم سوم مرور و تست آیین دادرسی مدنی-تایم سوم مطالعه درس اساسی

چهارشنبه: تایم اول مطالعه درس آیین دادرسی کیفری- تایم دوم مطالعه درس جزا- تایم سوم مرورو تست درس تجارت- تایم چهارم مطالعه درس اساسی

پنجشنبه: تایم اول مرور و تست ایین دادرسی کیفری- مطالعه درس جزا- مرور و تست درس جزا- مرور و تست درس اساسی

جمعه: تایم اول مطالعه درس اصول فقه و مرور و تست اصول فقه – تایم دوم مطالعه درس متون فقه و مرور از اول و تست زنی

 چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟ دچار کمبود وقت نشدید؟

چالشی ترین درس برای من آیین دادرسی مدنی و درس اساسی بوده است.

انتقادهایی درباره نحوه طراحی سوالات آزمون وکالت مطرح بود، نظر شما درباره سوالات و شیوه برگزاری چیست؟

اینکه سوالات آزمون وکالت از حفظی یا نص محور به سمت کِیس محور می رود بسیار خوب است و باعث می شود افراد با فهم دقیق مواد قانون پاسخ دهند؛ ولی از طراحان سوال خواهشمندم که توقعی را که از یک دکتری حقوق دارند از یک دانشجو فارغ التحصیل نداشته باشند.

 انتظار این نمره را داشتید؟

حقیقتا به دلیل کسالتی که در روز آزمون داشتم و همچنین طراحی متفاوت سوالات و سختی آزمون انتظار این نمره قبولی و رتبه را نداشتم.

 توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

توصیه من به عنوان کوچکترین برادر شما داوطلبان عزیز این است که همیشه تصور کنید که از رتبه های برتر خواهید شد و شیرینی رتبه برتر را برای خودتان ترسیم کنید، با این تصور از هر سختی که در پیش دارید خواهید گذشت.

و در آخر هم خواهش می کنم در دوران آزمون از خوشگذرانی، مهمانی و فعالیت در فضای اجتماعی دوری کنید و به خداوند توکل کنید و از امام زمان کمک بخواهید. حتما زمانی که به موفقیت برسید متوجه خواهید شد که چقدر این خوشی ها کوچک و بی ارزش هستند.

پیروز باشید و از صمیم قلبم بهترین ها را برای شما عزیزان و جامعه بزرگ حقوقی کشور آرزو می کنم.

کارنامه محمدمهدی افضلی رتبه 6 ایثارگران آزمون وکالت 1402

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید میشه زحمت بکشید اخرین رتبه که قبول شده هم مصاحبه ش رو در سایت قرار بدین ممنون میشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا