نایب‌رئیس اسکودا: کارنامه وکلای فاقد صلاحیت علمی منتشر می‌شود

فهرست عناوین این صفحه

پایگاه خبری اختبار- نایب‌رییس اسکودا با اشاره به تصویب و ابلاغ قانون استفساریه موادی از قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار گفت: حتی در آزمون‌های دوران ابتدایی، دبیرستان، دانشگاه و اساسا هر آزمونی برای قبولی یک حداقل نمره‌ای در نظر گرفته می‌شود. اما بر اساس قانون جدید، آزمون وکالت تنها آزمونی در کشور است که نه حداقل نمره دارد و نه ظرفیتی برای ورودی‌اش در نظر گرفته شده است.

به گزارش اختبار به نقل از اعتماد، روز گذشته خبر رسید، رییس‌جمهور قانون تفسیر مواد ۳، ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار را برای اجرا به قوه قضاییه و وزارتخانه‌های «دادگستری»، «اقتصاد» و «علوم» ابلاغ کرده است. قانونی که بیشترین حواشی مرتبط با آن به حوزه صدور پروانه وکالت مربوط می‌شود.

ساختاری که اساتید علم حقوق در کشورمان معتقدند زمینه را برای افزایش زد و بند‌های حقوقی باز می‌کند و حقوق ملت را تحت‌الشعاع برخی سوداگری‌ها قرار می‌دهد.

در این راستا ابراهیم کیانی، نایب‌رییس و سخنگوی اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری با اشاره به اینکه پس از اجرای این قانون بدون تردید سطح عمومی وکالت در ایران دچار نزول می‌شود از برنامه‌های اتحادیه وکلا برای شفاف‌سازی موضوع خبر داد.

او با اشاره به اینکه کانون برای آگاهی‌سازی مردم کارنامه وکلای بدون صلاحیت و افرادی که از رانت قانونی پروانه وکالت را کسب کرده‌اند، منتشر می‌کند تا مردم بدانند کدام وکیل با شایستگی و کدام وکیل با رانت وارد این فضا شده است.

قانون استفساریه صدور مجوز‌های کسب و کار» ابلاغ شد؛ دیدگاه متفاوتی درباره این قانون مطرح می‌شود. نظر شما درباره تبعات این قانون در حوزه وکالت چیست؟

در یک کلام باید گفت، سطح کیفی وکالت در ایران پایین می‌آید. این کاهش کیفی هم دو علت دارد؛ نخست اینکه، ورودی‌ها بر اساس ظرفیت مورد نیاز تنظیم نشده، دوم هم اینکه حداقل نمره هم لحاظ نشده است. بنابراین در جایی که نمره تراز، معیار کنترلی نباشد افت کیفیت و افت معیار علمی وکالت شکل می‌گیرد. حتی در آزمون‌های دوران ابتدایی، دبیرستان، دانشگاه و اساسا هر آزمونی برای قبولی یک حداقل نمره‌ای در نظر گرفته می‌شود. اما بر اساس قانون جدید، آزمون وکالت تنها آزمونی در کشور است که نه حداقل نمره دارد و نه ظرفیتی برای ورودی‌اش در نظر گرفته شده است.

اما برخی موافقان قانون معتقدند در این قانون از فرآیند کنکور سراسری الهام گرفته‌اند.

حتی در آزمون سراسری، هم ظرفیت وجود دارد و هم حداقلی برای نمره. در آزمون دانشگاهی هر شخصی با هر نمره‌ای که نمی‌تواند در دانشگاه تهران یا دانشگاه شهید بهشتی یا شریف قبول شود. اما در آزمون وکالت مطابق قانون جدیدی که مجلس یازدهم آن را تصویب کرده هر فردی با هر نمره و هر سطح علمی نازلی، می‌تواند ردای وکالت را به تن کند.

حوزه وکالت در تاریخ معاصر کشور، نهاد تاثیرگذاری بوده و در بزنگاه‌ها، اغلب در کنار مطالبات مردم ایستاده؛ چرا برخی تلاش کردند تا این قانون تصویب شود؟

موافقان این قانون می‌گویند این قانون باعث اشتغالزایی است. جالب اینجاست افرادی در اتاق فکر تدوین این طرح حضور داشتند که اغلب مردودین آزمون سال‌های قبل وکالت بودند. خود من ده‌ها بار به مجلس رفتم و درباره تبعات خطرناک این قانون هشدار دادم، اما توجهی به این هشدار‌ها نشد. ما تاکید کردیم که این قانون باعث حضور مردودین آزمون به وکالت می‌شود، اما در مجلس یازدهم گوش شنوایی وجود نداشت. امروز برخی نمایندگان در پاسخ به انتقادات اعلام کردند، کاهش سطح علمی وکلا ایرادی ندارد، در آینده یاد می‌گیرند و تجربه لازم را به دست می‌آورند.

این دوستان قصد دارند، سرنوشت مردم را عرصه آزمون و خطا قرار دهند. این وسط اگر خونی پایمال شد، فردی به اشتباه شلاق بخورد، زندان برود و زندگی‌اش تباه شود و… ایرادی ندارد. مهم این است که برخی افراد نورچشمی‌ها وارد عرصه وکالت شوند.

بیشتر بخوانید:

تاثیر این قانون بر حقوق ملت چه خواهد بود؟

تاثیر این نزول در سطح کیفی وکالت را مردم متحمل می‌شوند. خروجی این قانون این می‌شود که افرادی بدون صلاحیت علمی، سرنوشت حقوقی افراد جامعه را به دست می‌گیرند. مثل این است که شما به یک فرد بدون تخصص، مجوز جراحی بدهید، فاجعه شکل می‌گیرد.

این فجایع در بسیاری از حوزه‌های کشورمان نمایان شده است. مثلا در ماجرای متروپل اعلام شد که نزول کیفی مهندسی کشور ریشه فاجعه است. کاهش کیفی وکالت چه فجایعی ممکن است ایجاد کند؟

وکلا با جان، مال و امنیت مردم و کشور در ارتباطند. حضور افراد بی‌سواد و فاقد تخصص در حوزه وکالت، هم جان مردم، هم مال آنان و هم امنیت فردی و اجتماعی‌شان را خدشه‌دار می‌سازد. در ماجرای متروپل هم شاهد این افت کیفی در مهندسی و نظارت هستیم. در هر حوزه‌ای که معیار‌های علمی مورد بی‌توجهی قرار بگیرد، مردم آسیب می‌بینند. وکالت یکی از تخصصی‌ترین علوم دوران جدید است، شخصی که وظیفه دفاع از مردم در برابر ناهنجاری‌ها، فشارها، ردیف‌های قانونی و حتی هیات حاکمه را به عهده می‌گیرد باید مجهز به علم، تخصص و تجربه مورد نیاز باشد.

چقدر دیدگاه‌های سیاسی را در تصویب این قانون موثر می‌دانید؟

من نمی‌توانم این گزاره را تایید یا تکذیب کنم. اما به ضرس قاطع می‌گویم، افراد مردود شده در آزمون وکالت، این قانون را تدارک دیدند. افرادی که صلاحیت علمی دارند، هیچ‌گاه وقت خود را نمی‌گذارند تا چنین مکانیسم‌های غیرعلمی را در قالب قانون ابلاغ کنند.

به هر حال این قانون تصویب شد، کانون از این پس، روند حفاظت از حقوق ملت را چگونه دنبال می‌کند؟

وکلای کانون بیکار نمی‌نشینند، در وهله نخست، کارنامه چند ساله این افراد بی‌صلاحیت منتشر خواهد شد تا مردم بدانند چه فردی دارای صلاحیت علمی در حوزه وکالت است و چه فردی فاقد این صلاحیت‌هاست. بر اثر این شفاف‌سازی مردم متوجه می‌شوند که کدام فرد با صلاحیت علمی پروانه کار کسب کرده و کدام فرد مبتنی بر این رانت قانونی، موفق به کسب مجوز شده است. با این شفاف‌سازی، بخش قابل توجهی از ابهامات برای مردم روشن می‌شود.

اما آیا غیر از ایران کشور دیگری چنین ساختار قانونی را ایجاد کرده است؟

ما تنها کشوری هستیم که در ورودی بسیاری از دانشگاه‌ها، همچنین حوزه وکالت‌مان، هیچ ضابطه‌ای وجود ندارد. یعنی فرد می‌تواند به راحتی از طریق دانشگاه‌های پیام نور، فراگیر و… مدرک گرفته و بعد هم بدون هیچ ارزیابی علمی، سرنوشت حقوقی مردم و جامعه را به دست بگیرد. تا قبل از این قانون، حداقل در حوزه وکالت معیار علمی وجود داشت که این معیار‌ها نیز کنار گذاشته شدند.

طرفداران این قانون اعلام می‌کنند که قبل از تصویب این قانون در حوزه صدور مجوز‌ها انحصار وجود داشت، این ادعا درست است؟

شما طی ده سال گذشته نمی‌توانید نمونه‌ای را پیدا کنید که حداقل معیار‌های علمی را داشته باشد، اما قبول نشود. از طرف من اعلام کنید هر داوطلبی نمره ۸۲۰۰ از ۱۳ هزار کسب کرده باشد، قبول شده است.

بیشتر بخوانید:

بعد از این قانون با چه معیاری می‌توان نمرات لازم را برای ورود به عرصه وکالت کسب کرد؟

اساسا ریشه اختلاف‌ها همین‌جاست. اعلام می‌شود، شما اجازه دهید افراد بدون کسب صلاحیت‌های علمی قبول شوند. توجه کنید که این ظرفیت‌ها و حداقل نمره‌ها نیز توسط قوه قضاییه تعیین می‌شدند. لطفا دقت کنید، امروز اگر یک متقاضی در جلسه آزمون برگه‌اش را سفید بگذارد و هیچ پرسشی را پاسخ ندهد، تراز ۲۸۰۰ کسب می‌کند. این فرد اگر ۲ سوال را پاسخ دهد، تراز ۴ هزاری کسب می‌کند. ۴ هزار به علاوه ۲۸۰۰ امتیاز می‌شود، ۶۸۰۰ امتیاز. بر اساس قانون جدید با این نمره فرد قبول می‌شود. یعنی ۲۸۰۰ امتیار توسط قانونگذار از حقوق ملت به افراد فاقد صلاحیت، هبه شده است.

از سوی دیگر عنوان شده هر شخصی ۷۰ درصد میانگین را به دست بیاورد، قبول است. یعنی نمره ۹ هزار از ۱۵ هزار به دست بیاورد. این ۳۰ درصدی که کاهش داده شده، حداقل نمره را به ۶ هزار می‌رساند. پس یک‌بار ۹ هزار را به ۶ هزار می‌رساند (از حداکثر) و یک‌بار هم از حداقل ۲۸۰۰ نمره را کم می‌کند. مبتنی بر این اعداد و ارقام، تراز قبولی در آزمون وکالت به نمره کمتر ۴ هزار می‌رسد.

پرونده‌های اختلاس، رانت، فساد و… طی سال‌های اخیر افزایش یافته است. کاهش سطح کیفی وکالت چقدر فضا را به نفع مفسدان باز می‌کند؟

اگر این تلاش‌هایی که قانونگذار برای نزول سطح کیفی حوزه وکالت صورت داده، صرف امور اقتصادی، حل مشکل آب، مهار تورم و… شده بود، این مشکلات کاهش پیدا می‌کردند. هر اندازه که حوزه وکالت تضعیف شود، فضا برای قانون‌شکنان بیشتر مساعد می‌شود.

طراحان و موافقان این طرح تصور می‌کنند، موضوع فقط صدور مجوز کسب و کار است. این قانون پروانه کارآموزی صادر می‌کند، چراکه ظرفیت‌های دستگاه قضایی برای تربیت وکلا که ارتقا نیافته، سرریز این تعداد از چه طریقی تجربه پیدا می‌کنند؟ از طریق پرونده‌های عمومی مردم. در این پرونده‌ها ممکن است، حق مردم پایمال شود، جان انسانی به اشتباه ستانده شود و ثروت خانواده‌ای بر باد رود. حقوقی که در قانون جدید توجهی به آن نشده است.

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

‫۷۹ دیدگاه ها

  1. سلام؛
    بجای این رفتارهای بچگانه سعی کنید نتایج آزمون سر وقت اعلام کنید حوزه امتحانی که داغون بود سیستم سرمایش در داغترین روز سال نبود هیچ، تهویه هم نبود . شما توان برگزاری یه آزمون استاندار و خوب رو ندارید. حالا میخواهید جای قانون گذار تصمیم بگیرید؟! بنظر شما به اندازه حیطه و مسئولیت خود به نحو احسن عمل کنید کفایت میکنه نمیخواد پاتون فرا تر بگذارید.
    ۵۳ روز از آزمون گذشته نتیجه فعلا منتشر نکردین…….

  2. با سلام خدمت وکلای با تجربه .در سال ۸۰ ماده ۱۸۷ برنامه توسعه۵ساله توسط مجلس توصیب شد مرکز وکلاوکارشناسان هر سال دوبار آزمون میگرفتن وهرکی توی آزمون شرکت میکرد قبول میشد کانون به این ماده اعتراض کرد ولی هیچ اثری نداشت مرکز مشاوران الان یکی از مراکز بزرگ ایران است که پروانه وکالت صادر میکنه میشه بگیرد بیشتر وکلای مشاوران بیسواد هستن.به قول یکی از وکلای مشاوران در اون دوران هرکی شرکت میکرد قبول میشد.در حال حاضر مشاهده میکنید که مرکز مشاوران بیشترین وکلای دارد و وکلای باتجربه هستن.

    1. بنده دکترای حقوقم بدون هیچ سهمیه با معدل نونزده وچهار صدم از دانشگاه تهران گرفتم.طلای المپیاد حقوق دارم.تاکنون هم آزمون وکالت ندادم.ولی آزمون وکالت اصلا استاندارد نیست.هردرسی دلتون میخواد در ازمون قراردادین.هیچ اثری از زبان نیست.هیچ اثری از دروس رشته های جدید حقوقی مثل حقوق تجارت بین الملل،حقوق بین الملل،حقوق مالکیت فکری،حقوق اقتصادی،حقوق نفت و گاز و…نیست.حقوق امروزه بسیار گسترده شده و ازمون شما ملاک سواد علمی نیست.پیشنهاد من اینه در هر شغلی اعم از پزشک و وکیل و…هرکس موظف شه رزومش طبق فرمت خاصی مثلا به موکل نشان بده و امضا بگیره خود مردم تشخیص میدن صلاحیت کی بیشتره.

  3. با سلام
    وکالت شغلی است تجربی !!!
    و بنده خودم به این موضوع رسیده ام که زدن چندتا تست اون هم با رفتن به کلاسهای گوناگون نمیتونه فرد متقاضی را عادل و امین مردم با بیاره!!!
    اشتباه نکنید وکالت باید در خون و ذات انسان باشد نه در مرور چند تست و فلان …
    البته باید قبول کرد که معلومات و تجربه لازم است که این مقوله ها تو دوره کارآموزی کسب خواهد شد!!!
    زنده باد وکیل مردمدار نه وکیل انحصاری و پول طلب!!!!

  4. سلام،حالاداوطلباهمه بیسواد،آیاسوالات اعتقادی شما ربطی به سوادعلمی وحقوقی داره،که من بشخصه باجمعی از قبولین صحبت داشتم ملاک گزینش شما فقط سوالات اعتقادی بوده نه حقوقی،،این هیچ…آیاسوالاتی که خود اساتید طراح طرح میکنن واشتباهه ودرتمام موسسه های آموزشی حقوق موردتمسخر قرارمیگیره واجد اعتبارعلمیه؟؟؟جمعش کنید این ریاکاری و مسخره بازیو،ای کاش شمانگران ملت وآیندشون بودین که من بشخصه انصراف میدادم،آیاشماکه نطقت بازشده نظارتی داری براین اشتباهات که حالا سر نمره وتراز گیری برادر؟؟؟بیخیال …کل کاراتون غلطه …حالا کارمجلس شده غلط؟؟؟

  5. مثل اینکه عزیزان تسهیلی از انتشار کارنامه وحشت زده شدن ؟! اگر عیبی نداره و ترازو مناسبه چقدر نگرانید؟

  6. اگر بحث سواد مطرح است خب پس چرا کسانی که در تمام آزمون های دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ با اون سوالات آبکی و آسان قبول شدند ردای وکالت را به تن کرده اند؟!!!

  7. من با پذیرفته شدن افراد بی سواد و کم سواد مخالفم اما با انحصار هم مخالفم . ایشون می فرمایند هر کس تراز بالای ۸۲۰۰ آورده قبول شده است و با سواد ! خب پس چرا در آزمون کانون یکی از ادوار قبل بنده له خاطر انحصار و ظرفیت با اختلاف انگشت شمار با تراز بالای ۸۶۰۰ آوردم و رد شدم؟!!!

  8. خیلی سخته که متن کتابهای حقوقی رو بصورت فایل وُرد نداریم. با این سرعت پیشرفت تکنولوژی و استفاده سازمان سنجش و نهادها از این پیشرفت بنظرم ظلم است که دانشجویان ایرانی حقوق حتی فایل های ورد کتابهارو نمیتونن دسترسی داشته باشند. اگر بنده در اشتباه هستم راهنمایی بفرمایید.

  9. آقای دکتر
    با سلام
    اتفاقا فکر بسیار خوبیه
    هم کارنامه ها رو منتشر کنید هم درگاهی در نظر بگیرید تا دسترسی همه به کارنامه ها آزاد باشه کسی که میخواد وکیل بگیره ببینه اون وکیل آیین دادرسی بلد هست یانه
    مدنی یا تجارت بلد هست یا نه
    بالاخره نمره نشان ضعف و قوت هست. نمیشه کسی بلد باشه بعد بزنه ۱۶ درصد. مال و جان رو بدیم دست همچین وکیلایی. بعد ببازن پرونده رو. نهایتش نهاد وکالت و بقیه وکلایی که زحمت کشیدن اونا هم مخدوش بشن. بالاخره باید فرق کسی که تسلط به قوانین داره با اون که نداره مشخص باشه.اگه قراره تسهیل بشه دسترسی به کارنامه ها هم باید تسهیل بشه. ما این حق رو داریم ببینیم وکیلی که میخوایم انتخاب کنیم وضعیت قبولی و علمیش چجوره

  10. دوست عزیز ی سوال چرا نمیزارن همه بانک بزنن چرا نمیزارن همه دفاتر قضایی افتتاح کنن چرا نمیزارن همه برن تو مجلس چرا موقع انتخابات ریاست جمهوری و مجلس هر کس کاندید بشه رو قبول نمیکنن چرا فیلتر میکنن؟؟؟
    هر وقت جواب اینها رو دادی پیش خودت دادی پی به ظلمی که الان داره میشه میبری تو الان گرمی وقتی هزاران وکیل تو جامعه ریخت همه هم بیکار اونوقت میفهمی

  11. من همین قدر میدونم که اگر خود جناب کیانی در آزمون وکالت که اینقدر ادعا می کنند تا قبل از این قانون همه دارای صلاحیت قانونی بودند و خیلی بالا بوده که قبول شده اند اگر شرکت کنه حاضرم شرط ببندم بدون هیچ اغراقی نمره حد متوسط قبولی روهم نمیاره در حالی که چندین سال است کانون وکلا انحصار ایجاد کرده و باعث شده افرادی حتی با صلاحیت بالاتر از قبول‌شدگان با کوچکترین تفاوت قبول نشن من خودم سال ۹۶رتبه ۵۴کانون تو کانون قم آوردم که کلا ۳۵نفر قبولی داشت و۱۰نفر از ایثارگران گرفتن و ۱۱سال تو دفتر وکالت وامور قضایی رو انجام میدم وبا اکثر وکیل ها در ارتباطم که به جرات میتونم قسم بخورم وکیل دیدم خیلی رتبه خوبی آورد ولی اونقدر سواد وفن سخن .قدرت بیان .حقوقی پایینی داره که هیچکی حاظر به مراجعه پیشش نره . از این حرف اصلاً درست نیست و خیلی متاسفم برای ایشون که همچین حرفی داره میزنه در حالی که خیلی افراد هستند که به صورت عملی بهتر از حالت تئوری هستند

  12. من دلیل این همه حرص خوردن توسط کانون های وکالت رو نمی دونم چیه؟تا این کشور کی از روز اول دارای تجربه بوده اونهم یه کسی که از دانشگاه فارغ التحصیل سده؟با نشان دادن کارنامه اشخاص چه هدفی رو این کانون‌های وکالت نامردمی دنبال میکنن؟برابر قانون مجازات اسلامی بردت آبروی افراد با اوراق خطی )کارنامه( این کار با حیثیت افراد بازی میکنه و جرم محسوب میشه . خدا رو شکر که مجلس محترم و شورای محترم زمینه مافیا و انحصار چنین افرادی را به ربخت،من وکیل با سواد به اصطلاح همین رییس اسکودا سراغ دارم که ۳۰ تا پرونده توی یه ماه گرفته ولی فقط موفق به دفاع یکی از پرونده ها شده ، با این اوصاف ،خوب دلیل اصرار بر تقلیل قبولی ها چیه آقای رئیس کانون؟و چرا رییس محترم کانون بر اجرای قانون چرا تمکین نمیکنی؟

  13. سلام خدمت سرکار خانم زنده دل، با شهامت.
    تکلیف کانون وکلا که مشخص بود ، گفتن چنین جملاتی از سوی جناب کیانی چیزی کاملا عادیه، فقط ایشون شهامت انجامش را نخواهند داشت ، چون به خوبی از عواقب کیفری آن مطلعند اما در عجبیم که مرکز وکلا و مشاوران که داعیه حمایت از داوطلبان را داشت چرا از کانون ها بازی خورد ،؛ شاید از اول ما بازی خوردیم و اونا می دونستند دارند چکار می کنند. فقط خدا عالم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا