واکنش عیسی امینی به خبر پنج‌برابر شدن جذب مرکز وکلای قوه قضاییه در اردبیل

رئیس و مسئولان قوه قضاییه به مسئله ضرفیت‌های آزمون این مرکز ورود کنند

پایگاه خبری اختبار- رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در واکنش به خبر ۵ برابر شدن ظرفیت آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه سال ۹۸ نسبت به آزمون پیشین، خواستار ورود رئیس قوه قضاییه به مسئله آزمون اخیر این مرکز شد.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، عیسی امینی در پاسخ به این پرسش که دیدگاه کانون وکلا درباره‌ی برگزاری این آزمون چیست و اعتراض کانون‌های وکلای دادگستری به برگزاری آزمون جذب کارآموزان وکالت توسط مرکز وکلای قوه قضائیه به کجا رسید؟ گفت: علی‌رغم اعتراضات فراوان به اصل آزمون، نتیجه‌ای حاصل نشد. متأسفانه با وجود کانون وکلای دادگستری در کشور و تفکیک اختیارات در قانون اساسی برای قوا و مردم نهادها، آن مرکز به برگزاری آزمون کارآموز وکالت پرداخته و با استناد نادرست به مادۀ ۱۸۷ قانونِ منقضی‌شدۀ برنامۀ سوم توسعۀ کشور، نهاد مدنی متولی این امر را نادیده گرفت. طبعا ایجاد نهاد موازی ‌و تقویت تفکر موازی‌سازی موجب تضعیف نهاد اصلی و مردم نهادها شده و خطری جدی برای حفظ حقوق ملت و استقرار عدالت و ایجاد نظم در این عرصه است. متأسفانه هرجایی که از قانون اساسی یا اصول کلی و پذیرفته‌شده منحرف شدیم، لطمات جدی به مردم و نظام تقنینی، قضایی و یا اجرایی کشور وارد کردیم که علی‌رغم سهمگین‌بودن آن، درباره‌اش آسیب‌شناسی نکردیم و بعضا آن را دوباره تکرار کردیم.

امینی با بیان اینکه «پس از ماه‌ها تخریب وجهۀ کانون وکلا و طرح مطالب نادرست وپوپولیستی، آزمون جذب کارآموزان وکالت توسط این مرکز که قانوناً مستقل نیست و آن هم بدون اعلام ظرفیت از قبل، برگزار شد» افزود: متأسفانه اصل این آزمون که توسط نهادی به‌جایِ کانون وکلا، نهاد قانونی و تعریف‌شدۀ جذب وکیل در عرصه داخلی و بین المللی، برگزار شده است با نقض اصول کلی بوده و بلکه در اجرا نیز با نقض آیین‌نامه در ضرورت تعیین ظرفیت نیز همراه بوده است؛ زیرا این آزمون بدون اعلام ظرفیت و احتمالاً جذب بدون ضابطه، با نقض شفاف‌سازی و با حواشی‌ همراه است که نتیجۀ آن، پرورش وکیل ضعیف و با امکان نظارت کمتر و عملاً تشکیل کانون وکلای موازی و دشوارساختن انتخاب وکیل صالح و با دانش لازم برای مردم است که قطعاً موجب دورشدن از منطق اصولی و حقوقی خواهد شد.

وی افزود: روشن است وقتی‌که اکثریت اعضای تعیین ظرفیت جذب کارآموز کانون‌های وکلای دادگستری با نمایندگان محترم قوۀ قضاییه است و امکان اضافه‌شدن جذب کارآموز، در صورت نیاز وجود دارد جذب کارآموز توسط این مرکز به این استناد، ادعای موجهی نیست. متأسفانه آنچه در مبادی ورودی پزشکی کشور و جذب پزشک و بر جامعه شریف پزشکان در این سال‌های اخیر گذشته است، امروز ناخواسته دامن‌گیر وکالت نیز خواهد شد و این بار، این صدمه به‌جایِ جسم بر آبرو و حقوق مردم وارد خواهد شد.

وی افزود: آنچه امروز کشور ما نیاز دارد حکومت قانون و توسعۀ نهادهای مدنی و مورد پذیرش مجامع داخلی و بین‌المللی است که صدمه‌پذیری کشور را به‌حداقل برسانند و بتوانند مدافع منافع ملی کشور باشند. امیدواریم با دخالت و ورود رئیس محترم قوۀ قضاییه بر این مساله مهم نیز از تضعیف نهادهای مدنی جلوگیری به‌عمل آمده و آنچه کشورهایی همچون پاکستان و هند در این رویه اشتباه تجربه کردند در ایران شکل نگیرد.

رئیس کانون وکلای مرکز درباره‌ آینده دو نهاد کانون وکلا و مرکز وکلای قوه قضائیه نیز گفت: طرحی که در این چند سال اخیر به مجلس ارائه می شد الحاق اعضای آن مرکز به کانون وکلا بود. ولی اگر شایعه جذب غیر متعارف و زیاد در این آزمون مرکز که اصل آن محل اعتراض است صحت داشته باشد نشان می دهد عملا خود آن‌ها نیز به دنبال بقای نهاد موازی و استمرار فعالیت دو مرجع در کشور به همین وضعیت هستند. البته در صورت صحت این ادعا که همچون ظرفیت چند برابر برای جذب مرکز مشاوران استان اردبیل با منسوب کردن آن به اظهارات رییس کل محترم دادگستری آن استان مطرح شد، اساسا از آن مرکز هم چیزی باقی نخواهد ماند. امیدوارم تصمیم گیرندگان محترم امور مرکز مشاوران صدای حقوقدانان و وکلا اعضای خود را بشنوند و اهمیت جایگاه حق دفاع و نظم قضایی را قربانی برخی از تندروی‌های عده‌ای معدود نکنند. آنچه امروز ضروری است ورود ریاست و مسئولین محترم قوه قضاییه بر این امر و تدبیر قانونی در آن است.

امینی در پاسخ به این سوال که آیا جذب وکیل بیشتر کمک به اشتغال جوانان نیست؟ گفت: اگر نیاز بیشتری بود و زیر ساخت‌ها وجود داشت همان کمیسیونی که اکثریت آن با نمایندگان محترم قوه قضاییه است تعداد بیشتری برای آزمون کانون‌های وکلای دادگستری کشور جذب می‌شد. حال معلوم نیست چگونه کانون‌های وکلای دادگستری با سابقه صدساله، قبل از آزمون موظف به تعیین ظرفیت بودند ولی این آزمون مرکز برای اولین بار غیر شفاف و بدون تعیین ظرفیت برگزار شد که اساسا محل اعتراض است. ضمنا تحمیل جذب فارغ التحصیلان حقوق صرفا بر کانون وکلا بی عدالتی و بی توجهی به آثار آن است.

وی ادامه داد: در این کشور بعضا به جای کارآفرینی به دنبال شغل آفرینی و آمار هستیم و امیدوارم با ورود رییس محترم قوه قضاییه که به درستی، در مدت ریاست خود بر قانون مداری و مبارزه با فساد تاکید فرموده‌اند، جلوی این سیاست غلط و فساد زا در کشور و خصوصا در امر مهم عدالت و آن هم مرتبط با حق دفاع گرفته شود.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد: اگر ضابطه سواد، آموزش، نظارت و مبنای منطق نیاز در جذب و پرورش وکیل که با آینده و حقوق مردم کار دارند نادیده گرفته شود این فارغ التحصیلان بیکار به وکلای بیکار و آن هم بدون مبنا و نظارت لازم تبدیل شده و چنان موجب اختلال در حق دفاع مردم و نظم عمومی می شوند که بازنده آن فقط اعضای کانون وکلا و مرکز امور مشاوران نیستند بلکه مردم و دادگستری خواهند بود.

وی در پایان افزود: جامعه وکالت و حقوق دانان کشور در انتظار شفاف‌سازی در این جذب و توجه جدی به این دغدغه‌ها هستند و به‌ هرحال ملاک همه ما باید منافع ملی و تعالی واقعی کشور باشد و دغدغه ما نیز همین است.

 

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

‫۶۴ دیدگاه ها

  1. با سلام
    جناب امینی توی این سال ها شما و دوستانتان با طرح سوالات غیر مرتبت و بعضا بدون پاسخ و با ظرفیت کم کانون موجب این موضوع شدید که ازمون وکالت غولی بزرگ در بین متقاضیان وکالت جلوه داده شود
    امسال با برگزاری آزمون مشاوران نشان داده شد که هم می شود سوالات کاربردی و قابل فهم ارایه شود و هم سوالات و کلید آزمون رو یه سرعت منتشر کرد و هم می شود به سرعت نتایج را اعلام کرد
    کسانی هستند که با غول شدن ازمون وکالت هم چون کنکور کسب در آمد داشته و از جذب این چنینی مرکز وکلا قوه قضاییه بسیار ناراحت هستند

  2. اقای امینی چه عجب حرفی زدن
    شما نگران نباشید ظرفیتا اره بالاس ۵ برابرم هنوز کمه وقتی این همه بیکاره و متقاضی زیاده ولی پذیرشا فقط افراد اصلح هرکسی از فیلترا قوه قضاییه نمیتونه رد شه شما پیشنهاد میکنم به نهاد خودتون برسین با سوالات من دراوردی و غلط که خودتونم میمونید چیو انتخاب کنید و ظرفیتا کمتون خوشحالم که شرکت نکردم کانون و مشاوران شرکت کردم سطح سوالا واقعا عالی بود هرکی خونده قبوله بقیه میمونه گزینشه اونم ما کوچیکا خدامون بزرگه تشکر ویژه هم از اقای دکتر جهرمی که فکری به حال ما جوان ها کرد
    اختبار من توهینی نکردم که بعد بگی حاوی توهینو فحشایو منتشر نمیدین فقط انتقاد کردم اگه قدرت انتقادم ندارین پیشنهادمیکنم شماهم نظراتو ببندین
    عزت زیاد

  3. خواهشا اول تکلیف سوال هایی که خودتون جوابش رو نمیدونید مشخص کنید و نتایج رو زودتر بدین این چه بلاتکلیفیه درست کردین آخه…

  4. جناب آقای جمال هم رشته‌ای گرامی، شما فکر می‌کنید اگه یک پروانه وکالت به شما بدهند روز و شب پول پارو می‌کنید و از ناراحت هستید که از این غافله جا مانده‌اید! نه دوست گرامی این شغل از مشاغلی است که جزء مشاغل پر استرس است و اگر کسی بخواهد به صورت حرفه‌ای آن را دنبال کند، نیاز به مطالعات بروز حقوقی و غیر حقوقی دارد و این‌گونه نیست که وکیل حرفه‌ای با جزوه وکالت کند. لذت وکالت در استیفای حقوق مظلوم است و این امر هزاران بار از حق الوکاله شیرین‌تر است، همچنان‌که از اسماء الحسنی خداوند متعال، نام وکیل و قاضی می‌باشد.
    با آرزوی موفقیت روز افزون برای تمامی دوستداران حق.

  5. سلام علیکم جناب دکتر امینی
    حقوقدان عزیز لازم است با لحنی صحبت کنید اینهمه آزار دهنده باشه؟! بنظرم جنابعالی سوالات ازمون امسال مرکز وکلای قوه قضائیه را با سوالات آزمون سالی که شما قبول شدید مقایسه کنید تا شاید برای این لحن صحبت کردن خود تجدید نظر بکنید !!

  6. آقا علی کاملا درست میگه .از جناب آقای امینی خواهش میکنم سنگ اندازی نکنه. کانون وکلا میبایست در سالی دو مرتبطه آزمون برگزار میکرد.اگه کسی شانسشو از دست میداد این فاصله یکساله باعث نمیشد بطور کامل امیدشو از دست بده .حالا که یک نهاد داره در این راستا باهاش همکاری میکنه مخالفه. من آزمون مرکز وکلا قوه قضاییه رو رد میشم اما خوشحالم که کسانیکه داشتن یه شغل معمولی وکالت زندگیش رو از این بدبختی نجات میده از این طریق بدست بیارند.آقای امینی حضرت عالی به ماها کم توجهی کردید چطور انتظار دارید قوه قضاییه به این مورد ورود کنه.اگه نهاد سومی هم بیاد .به همین شکل و به جوانان امید بده ما از او هم حمایت میکنیم

  7. هم رشته‌ای گرامی آقای علی اصغر عزیز، شما که ادعا دارید از لحاظ کمی تعداد وکلا باید با استانداردهای جهانی برابر کنه و به قول شما ده برابر بشه، آیا سواد داوطلبان آزمون وکالت هم، هم‌تراز استانداردهای جهانی هست؟! آیا اغلب فارغ التحصیلان رشته حقوق در ایران منابع اصلی رو مطالعه می‌کنند؟! آیا از نظر لوازم وکالت که یکی از آن‌ها رعایت نگارش زبان فارسی و اطلاعات عمومی بروز هستش، فارغ‌التحصیلان رشته حقوق در حال حاضر از چنین قابلیت‌هایی برخوردارند؟! کدام یک از فارغ‌التحصیلان این رشته برای تقویت افزایش دایره لغات و ارتقاء سطح لایحه نویسی خود، مطالعات غیرحقوقی دارد؟! وقتی بعضی از همین دوستان ابداع لغات عجیب و غریب می‌نمایند مانند نص معلوم الحال و نص مسلم الحال یا نص صریح قانون! چرا باید انتظار داشت که کانون وکلا با چنین وضعیتی تعداد وکلا را افزایش دهد؟! امروز جهت امور کاری پرونده‌ای به اجرای احکام مدنی متمرکز مجتمع قضایی بعثت تهران مراجعه کردم، شخصی غیروکیل برای اجرای دادنامه ای به اجرای احکام مراجعه کرده بود و با شخصی که مالک ملک تجاری بود، مشارکت نموده، اما پس از تجهیز رستوران با سرمایه او، مالک ملک از پذیرش شریک دیگر در اداره امور مالی مشارکت و تقسیم سود آن امتناع می‌نمود و جالب این که وکیل این مراجعه کننده دادخواستی به خواسته الزام شریک برای ورود به مشارکت داده بود! و با وجود صدور اجرائیه و ابلاغ آن به محکوم‌علیه همچنان از پذیرش شریک در اداره امور مالی شریک امتناع می‌نمود و جالب‌تر این‌که این مراجعه کننده دادخواست مطالبه خسارتی تقدیم دادگاه نموده بود که وکیلی آن را برای وی تنظیم نموده بود و خواسته آن طوری بود که ابتدای تاریخ مطالبه خسارت مشخص نبود و خواسته آن منجز نبود و دادخواست مزبور کمتر از دو خط و میزان استاندارد بود، بطوری که قاضی دادگاه وی را به دلیل فوق به استرداد دادخواست ارشاد کرده بود! چنین اشخاصی با آزمون وکیل شده‌اند، بعد جنابعالی انتظار دارید که ظرفیت وکلا بدون ضابطه و معیاری افزایش یابد؟! دوست گرامی این خانه از پای بست (از پذیرش بدون ضابطه رشته حقوق توسط دانشگاه‌های آزاد و علمی کاربردی و مؤسسات غیرانتفاعی و پرورش یک دانه جو و نه دانشجو) ویران است!
    با آرزوی موفقیت برای تمامی داوطلبان آزمون‌های حقوقی.

  8. جناب امینی شما تو نهادتون چه پیشرفتی داشتین؟ چه کارافرینی داشتین که الان دارین اعتراض میکنید؟ چه کاری برای جوان ها کردین جز ناامیدی هزاران متقاضی برای پروانه هست شما دارین فقط سنگ اندازی میکنید
    دکتر جهرمی اومد هم سوالات استاندارد به طراحا گفت طرح کنن هم ظرفیتا معقول
    شما هم اگه میتونید مثله اقای دکتر جهرمی نواوری کنید نه اعتراض و سنگ اندازی من سه ساله دارم میخونم هر سه سال با اختلاف ۵ رتبه قبول نشدم تو کانونی که بیشتر از ۵۰نفر قبولی نیست این انصافه اخه؟ عمرم داره هدر میره نامزدم منتظره هنوز هزاران قرص افسردگی و اضطرابو…دارم مصرف میکنم فقط به خاطر کارا ناعادلانه شما
    به والا قسم به همان خدایی که همتون دارین می پرسین دیگه من بار اخرم بود شرکت کردم برای اسکودا فقط فقط واس مشاوران شرکت خواهم کرد البته فکر کنم امسال قبولم اگه سنگ اندازی باز نکنن یخورده بفکر نیروی جوان باشین کم ناامیدشون کنید کم بزنید سرشون شما که دارین با کشورا خارجی مقایسه میکنید همین تورکیه بدون ازمون داره پروانه میده شما بنظرم سیستم اموزشیتونو تغییر بدین تو دانشگاها امسال برداشتین فقط از قوانین خاص سوال طرح کردین یاهم سوالاتی به عمد طرح کردین که هر ۴گزینه درست باشه و اختلافی خوده دکتر توکلی که کلید داد اکثرن غلط در اومد همه دکترین دارن اعتراض میکنن اتفاقا به رویه ای که شما در پیش گرفتین
    ازمون مشاوران بدون هیچ نقصی و به طرز شگفتی عالی برگزار شد
    اختبار بارها نظرمو منتشر نکردی به عنوان یه رسانه برخط کارتون اشتباهه یا رسانه باشین یا سایتو جمع کنید جناب اقای هوشیار و خانم زنده دل چون تنها جایی که ما حقوقیا امیدی داریم همینجاس یجورایی بالاسرمون حساب میشین پس به فرزاندتون برسین عین سایتایی مثله خبرنگاران جوان و انتخاب و…که قدر کاربراشو میدونه

  9. جناب دکتر امینی انسانی بسیار فرهیخته و وکیلی شریف و استادی توانمند هستند،اما آیا پذیرفته شدن شخصی با معدل کمتر از ۷ به صرف داشتن سهمیه در آزمون کارآموزی وکالت، منجر به از بین رفتن اعتماد مردم و بوجود آمدن وکیل کم سواد نیست،من پارسال با معدل بالای ۹ قبول نشدم،اما دوستم با معدل ۷ در کهریزک پذیرفته شد.مشکل از جایی دگر است نه از کانون و نه از مرکز مشاوران

  10. چرا باید وکیل پنج برابر بشه هنوز با مورد جهانی فاصله زیاد خیلی زیاد باید ده برابر بشه حداقل تا تازه مساوی بشه این شرایط جذب وکیل در ایران که الان به ازای هر ده هزار نفر صد وکیل هم نیست در حالی که شاخص جهانی در کشور های متمدن عکس این قضیس

  11. با سلام بنده وکیل و از پذیرفته شدگان سال ۹۵ هستم سالی ک کمترین ظرفیت در آزمون وکالت ده سال اخیر بود، بجا شکایت و اعتراض بیشتز تلاش کردیم. اما خب الان هم با این شرایط بجا ناامید شدن بخاطر ورود افراد زیادی به وکالت ب جا ناامیدی تلاش بیشتری میکنیم و تو کار موفق میشیم. درسته ک دست یابی به پروانه ی وکالت مهمه اما بیشتر از دست یابی موفق بودن تو ادامه کار مهم تره، هر کی که بهش پروانه دادن نشده یه وکیل خب. و بعد از گذشت مدتی اگه تو شهر کوچیک باشه ب ضعفش پی میبرن و حذف میشه و اگه تو شهر بزرگ باشه هیج وقت موفق نمیشه. پس آدمی ک عام و سواد و هوش کافی نداره هیج وقت تو وکالت موفق نمیشه

  12. به جای توپ زدن بهم که داره با اینده ماها بازی میشه وضعیتو تغییر بده نه که بگی ۵برابرررررررررر بعدشم ۵برابر اونطوری نیست که فکر میکنی فقط فقط ۱۵۰ نفره از هزاران شرکت کننده سوالات اسکودارو خوده دکترین حتی خوده روسا کانونم نمیتونن جواب بدن وقتی ۴گزینه درسته! منبعیم برای مطالعه نیست اتفاقا امسال مشاوران فوق العاده عالی بود تنها ضعفش اجازه شرکت افراد سالخورده و شاغل و بازنشسته بود وگرنه سوالات فوق العاده بودن کسی که واقعا خونده بود درمیاد😐
    شما ازمونتو درست برگزار میکردی ظرفیتا منطقی بود الان این وضعیت نبود ۸۰هزار شرکت کننده اوقت فقط ۳هزار نفر قبول؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    امیدوارم اختبار نظرمو نشر بده وگرنه معلوم میشه شماهم از اونایید چون نه توهینی شد نه فحاشی

  13. شما که مسئول اسکودا هستی و صدا داوطلبان و منتقدان به سوالات و طرز دادن سوالات و غیره رو نمیشنوید
    و از روی غرور با داوطلبان برخورد میکنید
    چطور انتظار دارید قوه قضاییه صدای شما رو بشنود
    اینها همه نتیجه بی عدالتی هایی است که در طرح آزمون انجام داده اید و همه ساله هم تکرار میشود و هر سال بدتر از سال دیگر هست
    باشد که اقدام مرکز مشاوران التیامی باشد بر زخم داوطلبان

  14. با سلام جناب امینی چرا با این ظرافت و دقت در انتقاد به مرکر چنین ظرافت و دقتی را روی نظارت بر آزمون کانون انجام ندادند و هر ساله و حتی در دوره خودشان کلی اشکال در سوالاتشان هست پس سنگ اندازی نکنند و مانع پیشرفت جوانها نشوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا