گفت‌وگو با سید رضا هاشمی؛ رتبه ۳ آزمون دکتری حقوق خصوصی سال ۱۴۰۳

پایگاه خبری اختبار- سیّد رضا هاشمی متولد ۱۳۷۰ و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه شیراز است که در آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ موفق به کسب رتبه ۳ حقوق خصوصی شده است.

او همچنین در آزمون وکالت سال ۱۳۹۷ موفق به کسب رتبه ۱ کانون وکلای دادگستری فارس شده است. در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی اختبار با این رتبه برتر آزمون دکتری ۱۴۰۳ را می‌خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید و مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

سیّد رضا هاشمی هستم، عضو کانون وکلای دادگستری منطقه فارس و دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه شیراز. در سال ۱۳۹۷ در آزمون کانون وکلای دادگستری منطقه فارس موفق به کسب رتبه اول شدم و در آزمون قضاوت همان سال توانستم رتبه سوم کشور را کسب کنم. در سال ۱۴۰۱ نیز رتبه اول آزمون اختبار شدم.

انگیزه‌تان از تحصیل در مقطع دکتری چیست؟ چرا به کارشناسی‌ارشد بسنده نکردید؟

علاقه به امور پژوهشی و فضای دانشگاهی و آکادمیک انگیزه اصلی برای ادامه تحصیل و شرکت در آزمون دکتری بود.

از چه زمان و در چه شرایطی مطالعه را شروع کردید؟

جمع میان مطالعه برای کنکور دکتری و اشتغال حقیقتاً سخت است. به همین دلیل از آبان ماه ۱۴۰۲ تا دی ماه میانگین روزانه ۴ ساعت مطالعه داشتم و با توجه به برنامه ریزی که از قبل انجام داده بودم، بهمن ماه روزانه ۹ الی ۱۰ ساعت به مطالعه اختصاص دادم.

منابع و شیوه مطالعه‌تان به چه شکل بود؟

منابع مطالعاتی را از طریق مشورت با دوستانی که سال‌های قبل رتبه برتر در آزمون دکتری بودند، انتخاب کردم.

در طول این سال‌ها در کنار اشتغال به وکالت همیشه به مطالعه کتب مرجع و مقالات علمی پژوهشی مشغول بودم و بیگانه از مطالعه و درس نبودم.
منابعی که مشخصاً برای آزمون مورد مطالعه قرار دادم عبارتند از:

متن و ترجمه شرح لمعه آقای مسجد سرایی در درس متون فقه.

کتاب شرح جامع قانون مدنی آقای بیات در درس حقوق مدنی.

کتاب شرح جامع قانون تجارت تالیف مشترک اینجانب و آقای دکتر مجید سربازیان در درس حقوق تجارت.

برای درس زبان عمومی از کتاب ۵۰۴ واژه و کتاب ماهان به اضافه تست سنوات استفاده نمودم.

برای درس استعداد تحصیلی نیز به صورت موردی و مختصر به کتاب ماهان مراجعه می‌کردم.

بیشتر روی چه منابعی سرمایه‌گذاری کردید؟

بیش از دو درس حقوق مدنی و تجارت، اهتمام و سرمایه‌گذاری اصلی خود را بر درس متون فقه گذاشته و در این درس از آمادگی خوبی برخوردار بودم.

با این حال در اقدامی عجیب و غیرقابل پیش‌بینی منبع اصلی طرح سوالات متون فقه از کتاب شرح لمعه به کتاب مکاسب شیخ انصاری تغییر پیدا نموده بود به نحوی که ۱۲ سوال از ۲۲ سوال مربوط به این درس از کتاب مکاسب طراحی شده بود که این موضوع در مقایسه با سنوات پیشین متفاوت و بی‌سابقه بود.

برنامه مطالعه‌تان به چه ترتیبی بود؟ فکر میکنید چه نکات منفی و مثبتی در این برنامه‌ریزی وجود داشت؟

با توجه به محدود بودن ساعات مطالعاتی در برنامه هر روز دو درس را قرار داده بودم و متون فقه در برنامه هر روز قرار داشت؛ در کنار آن یک روز حقوق مدنی و یک روز حقوق تجارت را مطالعه می‌کردم.

با توجه به اشتغال به وکالت به نظر تنها نکته منفی کمبود ساعات مطالعاتی بود. دو ماه پایانی مطالعه زبان را شروع کردم و در ماه پایانی منتهی به آزمون ساعات محدودی را به درس استعداد تحصیلی اختصاص دادم. اگر برای این دو درس زمان بیشتری داشتم قطعاً درصد بهتری کسب می‌شد.

سطح سؤالات آزمون امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در درس متون فقه سوالات سخت و به نظر متفاوت‌تر از سنوات قبل بود و بیشتر بر مکاسب تکیه شده بود. درس مدنی به مراتب آسان‌تر و درس تجارت در تراز آزمون دکتری بود.
بهتر بود سازمان سنجش هنگام ثبت نام آزمون دکتری تعداد سوالات دروس تخصصی و عمومی و همچنین تعداد و ترتیب دفترچه‌های سوال را اعلام می‌کرد، نه اینکه یک هفته قبل از آزمون تغییرات این چنینی را اعمال و اعلام کنند.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را انتخاب می‌کنید؟

ان‌شاءالله اولویت‌هایم دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و شیراز خواهد بود.

رزومه‌تان برای مرحله مصاحبه چطور است؟

دارای ۵ مقاله علمی پژوهشی و یک طرح پژوهشی نخبگانِ جایگزین خدمت سربازی هستم.

توصیه‌تان به داوطلبان آزمون های حقوقی چیست؟

بین مقاطع تحصیلی خود وقفه نیندازند. مطالعه کتب مرجع و مقالات با کیفیت و توجه به مبانی حقوقی در آزمون‌های حقوقی بسیار کمک کننده خواهد بود.

لازمه مقاطع تحصیلات تکمیلی و پژوهش، زبان انگلیسی است که در رابطه با تقویت زبان هم برنامه ریزی داشته باشند. بخش عمده‌ای از فرایند تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی و به خصوص دکتری تخصصی انجام تحقیق و پژوهش است؛ ازین رو به داوطلبان توصیه می‌کنم در طول مقطع ارشد و پس از آن به خوبی با شیوه‌های پژوهش، مراجعه به منابع و مقاله نویسی آشنا بشوند و حتی در کنار مطالعه برای آزمون دکتری، پیشینه پژوهشی خود را با نگارش مقالات علمی-پژوهشی تقویت نمایند.

و حرف آخر؟

در پایان از خانواده‌ام که در این سال‌ها همواره حامی بنده بودند کمال قدردانی و تشکر را دارم و از دوستان عزیزم آقایان احسان بهرامی، سیّد امین پیشنماز و امیر زارع که از رتبه‌های برتر دکتری در سال‌های قبل بودند و در مسیر آزمون به بنده کمک شایانی کردند بی‌نهایت سپاسگزارم.

همچنین از سایتِ خوبِ اختبار بابت ترتیب این مصاحبه نیز سپاسگزارم.

کارنامه سید رضا هاشمی؛ رتبه ۳ آزمون دکتری حقوق خصوصی سال ۱۴۰۳

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا