گفت‌وگو با مهدی هادی؛ رتبه ۱ آزمون دکتری حقوق خصوصی سال ۱۴۰۳

فهرست عناوین این صفحه

پایگاه خبری اختبار- مهدی هادی متولد ۱۳۶۶ و دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق ثبت اسناد و املاک دانشگاه تهران است که در آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ موفق به کسب رتبه ۱ حقوق خصوصی شده است.

او در آزمون قضاوت سال ۱۳۹۹ نیز موفق به کسب رتبه ۵ شده است. در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی اختبار با این رتبه برتر آزمون دکتری ۱۴۰۳ را می‌خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید و مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

با سلام و عرض احترام مهدی هادی هستم. دیپلم خود را در رشته ریاضی فیزیک اخذ کردم و در سال ۱۳۸۶ در رشته‌ی مهندسی IT  مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل شدم. بعد از پایان دوره خدمت سربازی در سال ۱۳۹۴ مجددا در مقطع کارشناسی اینبار در رشته‌ی حقوق دانشگاه پیام نور به تحصیل پرداختم. پس از اخذ مدرک کارشناسی در سال ۱۳۹۷ در اولین شرکت خود در آزمون وکالت رتبه ۳ کانون وکلا اردبیل را کسب کردم و در ادامه در سال ۱۳۹۸ در مقطع کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه خوارزمی تهران پذیرفته شدم. در حین تحصیل دوره ارشد رتبه ۵ آزمون قضاوت سال ۱۳۹۹ و رتبه ۱ اختبار را در سال ۱۴۰۰ کسب نمودم. در همان سال رتبه ۱۰ دکتری را بدست آوردم و دوره کارشناسی ارشد را نیز به پایان رساندم و هم اکنون در حال تحصیل در دانشگاه تهران می باشم.

شما قبل از تحصیل در رشته حقوق به عنوان مهندسی IT فارغ التحصیل شده‌اید؛ چه موضوعی شما را به رشته حقوق جذب کرد؟ چه ویژگی‌هایی در این رشته بود که باعث شد تحصیل را تا مرحله دکتری ادامه بدهید؟

ورود به رشته حقوق در ابتدا تنها جنبه مالی داشت چرا که رشته‌ی مهندسی IT چندان بازار کار مناسبی نداشت، اما پس از مطالعه و آشنایی با این رشته دریافتم نه تنها بر خلاف دیدگاه غالب جامعه، رشته حقوق یک رشته‌ حفظی نیست، بلکه استدلال، تحلیل و اشراف به قوانین مختلف نقشی بسزا در موفقیت در این رشته دارند. از همین جهت به این رشته علاقمند شدم.

انگیزه‌تان از تحصیل در مقطع دکتری چیست؟ چرا به کارشناسی ارشد بسنده نکردید؟

به شخصه اعتقاد دارم که یکی از مشکلات عمده جامعه مدرک گرایی است، لذا صرف اخذ مدرک هیچگاه هدف بنده نبوده است. تحصیل در دانشگاه ‌های بزرگ کشور همانند دانشگاه تهران و خوارزمی به مراتب دارای اهمیت‌ بیشتری از اخذ دکتری در برخی دانشگاه ها می باشد. بنابراین بنده تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه تهران را بدین جهت ترجیح می دهم و تنها هدف اخذ مدرک دکتری نیست.

از چه زمان و در چه شرایطی مطالعه را شروع کردید؟

با عنایت به اینکه هم اکنون عضو کانون وکلای دادگستری می‌باشم و به امر وکالت مشغول هستم، مطالعه را در کنار وکالت لازم و ملزوم هم می دانم و به همین نحو به مطالعه مشغول بودم. البته مطالعه من تنها معطوف به دوره‌ی خاصی نیست عموما سعی دارم در زمان‌های آزاد حضور در دفتر یا دانشگاه به مطالعه یا نگارش مقاله بپردازم. البته حدود ۶ ماه تا آزمون مطالعه در حورزه‌های دیگر مانند وکالت را قطع کرده و تنها سعی داشتم در کنار نگارش مقاله و انجام وکالت  به مطالعه منابع دکتری بپردازم.

منابع و شیوه مطالعه‌تان به چه شکل بود؟ بیشتر روی چه منابعی سرمایه‌گذاری کردید؟

زمانی که هدف شخصی آموختن حقوق باشد، ناگزیر است که تمامی منابع اساتید برجسته‌ی حقوق را مطالعه نماید. لذا در حد توان تلاش نمودم تمام این منابع را در گذر زمان مطالعه کنم و برای کتب دکتر کاتوزیان، اسکینی و پاسبان زمان بیشتری اختصاص دادم و در کنار آن کتب سایر اساتید را نیز در حد توان مطالعه کردم. اصولا اعتقادی به کتاب های آزمون محور ندارم و توصیه می کنم در کنار مطالعه کتب مرجع قوانین به دقت و مکررا مطالعه شده و در زمان چند ماه مانده به آزمون تست‌زنی انجام شود.

فکر می کنید چه نکات منفی و مثبتی در این برنامه‌ریزی وجود داشت؟

مطالعه به این شیوه بسیار زمان بر خواهد بود نکاتی که اساتید برجسته در طول چند صفحه از کتاب خود به تحلیل آن می پردازند در کتب آزمونی در یک پاراگراف بیان شده است اما این روش مطالعه به مرور قدرت استدلال شما را افزایش داده و موجب آشنایی با مبانی حقوقی مسائل خواهد شد.

سطح سوالات آزمون امسال را چطور ارزیابی می کنید؟

سوالات حقوق مدنی نسبت به سال قبل آسان‌تر بود، اما سوالات متون فقه و تجارت سطح بالاتری داشتند. در کل سوالات خوبی بود اما نحوه اطلاع رسانی سازمان سنجش در مورد تغییر نحوه برگزاری آزمون مناسب نبود و به شخصه هنگام شروع آزمون از تغییرات گسترده در نحوه برگزاری مطلع شدم.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را انتخاب می کنید؟

دانشگاه ‌های تهران و خوارزمی مانند خانه‌ی دوم من هستند و همچنان به ادامه تحصیل در دانشگاه تهران فکر می کنم.

رزومه‌تان برای مرحله مصاحبه چطور است؟

رتبه بندی مجلات تغییر کرده و دیگر عناوین مجلات علمی پژوهی از مجلات برداشته شده است. با این حال برای توضیح بهتر به همان شیوه پیشین اشاره می نمایم. دو مقاله پذیرفته شده در مجلات علمی پژوهشی، یک مقاله پذیرفته شده در مجله علمی تخصصی و هفت مقاله همایشی پذیرفته شده هم اکنون وجود دارد. البته نُه مقاله دیگر در مجلات علمی پژوهشی در حال داوری می باشند.

شما در آزمون‌های حقوقی دیگری هم حائز رتبه‌های برتر شده‌اید؛ آیا به راهکاری در موفقیت در آزمون‌های حقوقی رسیده‌اید که با دیگر داوطلبان هم به اشتراک بگذارید؟

جمله‌ی معروفی در حقوق وجود دارد و آن اینکه حقوق عالم اعتبارات است. حقوق به مانند بسیاری از رشته ها مانند علوم پایه، رشته‌های فنی مهندسی و پزشکی نیست که شخص محقق در صدد کشف یک رابطه یا واقعیت موجود باشد. در حقوق تمامی قوانین و استلالات بر پایه شرایط محیطی و توافق اشخاص استوار است.

لذا یک فرد حقوق به هیچ عنوان نباید یه مسئله حقوقی را صرفا حفظ نماید بلکه باید دلیل ایجاد آن نهاد حقوقی را دریابد. بنابراین به جای یافتن پاسخ مشخص برای یک مسئله حقوقی در تلاش باشید تا دلیل و فلسفه وجود آن را دریابید پس توانایی استدلال در حقوق حرف اول را میزند. نکته‌ی دوم اینکه به نسبت هر آزمون حقوقی نوع سوالات طرح شده نیز متفاوت است. در آزمون های غیر دانشگاهی مانند وکالت، داوری، سردفتری و قضاوت می بایست توجه ویژه به قانون نموده و استدلال خود را در وهله‎‌ی اول در حول قوانین حقوقی نگه دارید اما در آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری دیدگاه های صاحب نظران و کنار قوانین اهمیت بیشتری می یابند.

نکته‌ی دیگر اینکه نقش نص قوانین در تمامی دروس یکسان نیست در درس تجارت تسلط به مواد قانونی نقش بسیار پرزنگی در موفقیت دارد. برای تقویت استدلال نیز حتما کتب مرجع و مقالات حقوقی بسیار مطالعه کنید و تا حد امکان کتب آزمون محور را در مرتبه بعدی قرار دهید.

زمانی که مطالعه می کنید به گونه‌ای مطالب را مطالعه کنید که گویا بعد از پایان مطالعه باید نظر خود را در درستی یا نادرستی استدلالات حقوقی منابع مزبور بیان کنید یعنی به هیچ عنوان از رفع تکلیف یا تنها یافتن پاسخ سوال مد نظر مطالعه نکنید.

توصیه‌تان به داوطلبان آزمون‌های حقوقی چیست؟

در کنار رعایت مطالب پیش گفته این را در ذهن داشته باشید که افراط و تفریط هیچگاه راهگشای شما نخواهد بود. هیچگاه در مطالعه افراط نکنید و یا به کلی مطالعه را رها نکنید. همانگونه که مصرف روزانه نهار برای امکان ادامه فعالیت روزمره لازم است برای یک فرد حقوقی مطالعه اصولی روزمره (حتی پس از قبولی در آزمون مدنظر) ضروری است.

به نظر می رسد مطالعه روزانه یک ساعت حسب مورد از کتب، مقالات، آرای قضائی، نشست های قضائی، نظریات مشورتی کافی باشد. در دوره‌ی آزمون نیز در کنار انجام کارهای روزمره مطالعه مکرر داشته و در سه ماه نزدیک به آزمون با افزایش پلکانی مدت زمان مطالعه سعی کنید به تست زنی بپردازید.

و حرف آخر

در وهله‌ی اول از خانواده خود که همیشه مشوق بنده بوده اند و دوستانی که در هیچ تلاشی در کمک به بنده (چه در انجام قسمتی از امور وکالتی و چه دیگر مسائل زندگی) کمال تشکر را دارم همچنین در اساتید خود در دانشگاه ‌های تهران و خوارزمی که دیدگاه من را به علم حقوق، نحوه تحقیق و استدلال در آن را تغییر داده و بدون شک راهگشای بزرگی در سیر علمی بنده بوده‌اند بسیار سپاس گذارم.

کارنامه مهدی هادی؛ رتبه 1 آزمون دکتری حقوق خصوصی سال 1403

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. خواهشمند است بعضی عزیزان که رتبه شدندو با اون ها مصاحبه میشه این مصاحبه هارو محلی برای فخر فروشی و تبلیغ خود نبینند ،طوری به سوالات راجع به منابع و زمان مطالعه و شیوه ی مطالعه پاسخ بدید که داوطلب سال بعد بتونه چیزی یاد بگیره ، هر کس یک آزمون حقوقی خونده باشه میدونه سناریو فیلم فارسی می نویسید …باتشکر

  2. واقعا درک نمیکنم از جون رشته حقوق رشته های دیگه چی میخوان به خدا خبری نیست فیلم گناه فرشته نیست باور کنید خیلی از وکلا پول تمدید پروانه ندارن چه برسه ماشین میلیاردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا