گفت‌وگو با ابوالفضل اوژن‌پور رتبه ۱ حقوق جزا و جرم‌شناسی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ (سهمیه ایثارگری)

گفت‌وگو با رتبه ۱ سهمیه ایثارگری (۵ درصد) رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

لطفاً مختصری از سوابق تحصیلی‌تان بگویید

من ابوالفضل اوژن پور، دانشجوی ترم ۸ حقوق دانشگاه علامه طباطبایی هستم که رتبه ۱ سهمیه ایثارگران (۵ درصد) را در آزمون کارشناسی ارشد رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی کسب کرده‌ام.

در کنکور کارشناسی هم حائز رتبه ۲۸ شده بودم.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید؟

از اواخر مردادماه ۱۴۰۱ فرایند تحقیق برای انتخاب منابع آزمون را شروع کردم و تقریبا از اوایل شهریور ماه شروع به مطالعه کردم.

اوایل روزی ۲ الی ۳ ساعت بیشتر نمی توانستم بخوانم زیرا ۳ سال از کنکور کارشناسی می‌گذشت و آن انرژی سابق را نداشتم، به مرور زمان خودم را به یک کنکور دیگر عادت دادم و ساعت مطالعات ام را بالاتر بردم.

مطالعه برای کنکور ارشد مصادف شد با ترم ۷ کارشناسی بنده و آن ترم نیز ۱۱ درس برداشته بودم و این یعنی چیزی حدود ۱ ماه و نیم از وقت من صرف خواندن دروس دانشگاهی و امتحانات پایان ترم گذشت، حدود یک ماه را نیز به دلایلی مطالعه را متوقف کردم و اگر بخواهم زمان مفیدِ خواندنم را بگویم، ۳ ماه مفید برای کنکور وقت گذاشتم.

توجه کنید این ۳ ماه برای من مفید بود، شاید برای کسی دیگر ۴ یا ۵ ماه مفید واقع بشود و شاید نفر دیگری با ۲ ماه بتواند از پسِ کنکور بربیاید، چیزی که مهم است استمرار و شناختِ توانِ خود شماست که با چه مدت مطالعه می توانید از پس کنکور بربیایید، اما در کل کنکور ارشد مانند کارشناسی وقت گیر نیست و حجم مطالب به مراتب کمتر است، ولی یادتان باشد که مطالب کنکور  ارشد تخصصی تر است و مطالب آن نیز سنگین تر.

بنده فرصت مطالعه تمام وقت را عملا نداشتم زیرا حجم کلاس هایم زیاد بود و بعد از کلاس هم خستگی، توانِ یک مطالعه مفید را از من می گرفت و حقیقتا تنها سه روز آخر هفته بود (چهارشنبه تا جمعه) که می توانستم به گونه ای که دلخواهم است مطالعه کنم.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود؟

من شانس این را داشتم که از همان اول با استاد احمد غفوری آشنا بشوم (با تحقیق در گوگل) و در هر ۳ درسِ جزای عمومی، جزای اختصاصی و آیین دادرسی کیفری منابع ایشان را تهیه کردم: ۱) شرح آزمونی قانون مجازات اسلامی ۲) شرح آزمونی آیین دادرسی کیفری ۳) مجموعه سوالات چهارگزینه ای آیین دادرسی کیفری ۴) مجموعه سوالات چهارگزینه ای حقوق جزای عمومی و اختصاصی.

پیشنهاد من به همه ی دوستانی که قصد آمادگی برای کنکور جزا را دارند این است که حتما حتما شرح آزمونی های استاد غفوری را مطالعه کنند، تست های ایشان از سطح بالایی برخوردار است اما می توانید در کنارش از منابع تستی دیگری هم استفاده کنید، مثلا من برای درس حقوق جزای اختصاصی از کتاب مجموعه سوالات طبقه بندی شده موضوعی حقوق جزای اختصاصی تالیف رضا شکری انتشارات مجد هم استفاده کردم و همچنین برای درس جزای عمومی از مجموعه سوالات طبقه بندی شده حقوق جزا (عمومی) تالیف بهداد کامفر هم بهره بردم.

در کتاب شرح آزمونی قانون مجازات اسلامیِ استاد غفوری، قوانین خاص و همچنین بخش مکاتب حقوق جزا، بطور کامل بیان نشده است، لذا حتما حتما کتب دیگری برای تکمیل این بخش ها خریداری کنید.

بنده برای قوانین خاص کتاب مجموعه پرسش های چهارگزینه ای قوانین خاص (کیفری) تالیف شادی عظیم زاده را خریداری کردم و برای مکاتب هم قسمت مکاتب حقوق جزا، کتاب حقوق جزای عمومی مدرسان شریف را مطالعه کردم.

در درس متون حقوقی هم از آنجایی که پایه قوی در زبان انگلیسی داشتم، توانستم درصد بالایی کسب کنم و تمامی مطالب کتاب زبان تخصصی حقوق تالیف مدرسان شریف را مطالعه کردم.

وقت زیادی بروی درس متون فقه نگذاشتم چون عقیده داشتم با درصد بالا در ۳ درس جزای عمومی و اختصاصی و آدک میتوانم بهتر نتیجه بگیرم (دوستان این نظر من است و ممکن است درست نباشد) اما کتاب متون فقه محسن سینجلی را خریداری کردم و این کتاب برای کسی که بخواهد درصد بالایی در این درس کسب کند واقعا ارزشمند است.

کدام درس برای شما چالش‌برانگیز بود؟

در هر دو درس جزای عمومی و اختصاصی اوایل مشکل داشتم و خیلی کند جلو می رفتم، تصمیم گرفتم از تدریس های اساتید جزا (چه صوتی چه تصویری) استفاده کنم برای همین تدریس های استاد احمد غفوری را انتخاب کردم و واقعا مثمر ثمر هم واقع شد.

لطفا درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید

برنامه مطالعاتی به معنای واقعی کلمه با روحیات من سازگار نیست و چه در کنکور کارشناسی و چه ارشد، بنده صرفا در ذهن خودم بودجه بندی می کردم که مثلا تا آخر این هفته باید تا فلان مبحث جلو بروم اما اینکه بخواهم بروی کاغذ برنامه روزانه داشته باشم خیر، هر روز سعی می کردم همه دروس را مطالعه کنم (بجز متون فقه) و با درسی که دوستش داشتم شروع میکردم تا انگیزه خوبی برای ادامه مطالعه در باقی روز به من بدهد.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟

سطح سوالات کنکور امسال غافلگیری چندانی برای من نداشت و در ۳ درس جزایی، تقریبا می توانم بگویم اکثر سوالات را بلد بودم و به لطف تعداد تست  های بالایی که زده بودم، به این ۳ درس خیلی راحت جواب دادم.

متون حقوقی امسال ۵ سوال نسبت به سال های قبل کمتر داشت و این مورد سر جلسه کنکور برای من غافلگیرکننده بود. سوالات متون حقوقی تقریبا آسان طرح شده بود، هدف بنده قبل از کنکور درصد بالای ۹۰ برای این درس بود اما بی دقتی و سهل ­انگاری باعث شد چند سوال را غلط بزنم.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

دانشگاه تهران

چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

۱) توصیه اولم این است که کتاب های آکادمیک (منبع) که در کلاس های درس توسط اساتید معرفی می شوند را برای کنکور نخوانید مثل حقوق جزای عمومی دکتر اردبیلی یا جزای اختصاصی دکتر میرمحمد صادقی و…

این کتاب ها ارزش علمی بسیار بالایی دارند اما برای کنکور مناسب نیستند. کتاب های منبع در باب مسئله ای ممکن است چندین نظر را مطرح کنند اما کتاب های کنکوری نظر مورد قبول طراحِ سوالِ کنکور را برای شما بازگو می کند. در ضمن، خواندن کتاب های منبع بشدت وقت گیر است و عملا وقت شما را هدر می دهد.

۲) سعی کنید در یکی از دو درس متون حقوقی یا متون فقه درصد بالایی کسب کنید و خوب برای آن مطالعه کنید، درصد پایین در این دو درس، حتی اگر دروس جزایی را بالا بزنید برای شما رتبه خوبی نمی آورد؛ اگر می توانید هر دو را بالا بزنید که چه بهتر.

۳) سعی کنید دفترچه کوچکی داشته باشید و نکته برداری کنید، در کتاب ها حاشیه نویسی کنید، به جرئت می گویم که اگر نکته برداری در دفترچه انجام نداده بودم (من ۲ دفترچه ۲۰۰ برگ نکته نویسی کرده بودم) هیچوقت نمی توانستم در دوران جمع بندی، مرور و جمع بندی درستی انجام بدم.

ابوالفضل اوژن‌پور رتبه ۱ حقوق جزا و جرم‌شناسی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ (سهمیه ایثارگری)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا