گفت‌وگو با الناز افتخاری رتبه ۲ حقوق تجارت بین‌الملل آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

پایگاه خبری اختبار  الناز افتخاری متولد سال ۱۳۷۹ و دانشجوی حقوق دانشگاه شهیدبهشتی است که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۲ در رشته حقوق تجارت بین‌الملل، رتبه یک رشته حقوق تجاری اقتصادی بین‌المللی و رتبه چهار مالکیت فکری شده است.

گفت‌وگوی اختبار با این رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ را در ادامه می‌خوانید.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید؟

از مهر ماه مطالعه را شروع کردم، آن هم به این دلیل که تا آن زمان خبر نداشتم آزمون ارشد اسفند برگزار خواهد شد.

برای همین پیشنهادم به شرکت‌کنندگان آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ این است که حتما از تابستان جاری مطالعه را آغاز کنند. برنامه مطالعاتی‌ام به این صورت بود که هر روز سه درس را ثابت مطالعه می‌کردم، حقوق مدنی، حقوق تجارت و متون حقوقی ولی جای حقوق بین‌الملل عمومی و خصوصی را هفتگی عوض می‌کردم؛ یک هفته بین‌الملل عمومی و یک هفته خصوصی.

ساعت مطالعه از نظر من امری شخصی است و خیلی بستگی به پایه درسی، سرعت مطالعه و تمرکز دارد. من از پایه نسبتا خوبی برخوردار بودم و به دلیل وقت‌گیر بودن کلاس‌های دانشگاه از سه، چهار ساعت مطالعه روزانه شروع کردم و در نهایت در ایام نزدیک به آزمون به هشت ساعت رسیدم.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

برای انتخاب منابع از رتبه برترهای سال‌های گذشته مشورت گرفتم.

برای متون حقوقی ۱۱۰۰ واژه دکتر رمضانی را مطالعه کردم و به علاوه بصورت رندوم متن انگلیسی حقوقی از سایت‌های مختلف دانلود می‌کردم و لغاتش را بررسی می‌کردم و نهایتا نزدیک زمان آزمون تست‌های کنکورهای قبل را بررسی کردم.

برای درس مدنی هم دوجلدی دکتر توکلی و هم شرح جامع دکتر بیات را مطالعه کردم به علاوه تست دکتر قربانی.

برای درس حقوق تجارت درسنامه دکتر معتمدی به علاوه تست دکتر قربانی، منتها برای تجارت دو با کتاب دکتر معتمدی ارتباط نگرفتم و مواد قانونی را از کتاب دکتر فرحناکیان خواندم، به علت وجود تست‌های مرتبط با هرماده در ذیل آن.

برای درس حقوق بین الملل خصوصی کتاب دکتر نصیری و دکتر الماسی را خواندم و تست کار نکردم. برای حقوق بین الملل عمومی من صرفا وقت کردم کتاب دکتر ضیایی بیگدلی را مطالعه کنم اما پیشنهادم این است که به جزوات دکتر بیگ‌زاده هم توجه شود و در این درس هم تست کار نکردم.

 درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید

مهم‌ترین ویژگی برنامه مطالعاتی من انعطاف است. به شخصه آدمی نیستم که در قالب چهارچوب مشخصی مطالعه داشته باشم و صرفا یک برنامه کلی داشتم.

حتما هرروز مدنی و تجارت را می‌خواندم و با فاصله دو الی سه روز تست های مطالب خوانده شده را می‌زدم.

تمامی تست‌ها را چه درست و چه غلط بررسی می‌کردم‌ و اگر نکته ای بود یادداشت می‌کردم همچنین اگر احساس می‌کردم نمی‌توانم از پس تست‌های مطلبی برآیم برمی‌گشتم و مجددا آن مطلب را مرور می‌کردم و نگاهم به‌طور کلی به تست‌زنی یادگیری و مرور بود و نه شبیه‌سازی شرایط آزمونی و درصد گرفتن.

روش مطالعه ام به این شکل بود که بازه‌های زمانی برای خودم تعیین کرده بودم و سرفصل‌هایی را به این بازه‌ها اختصاص داده بودم، برای اتمام مطالب تا انتهای هر کدام از آن بازه های زمانی، تعداد صفحات موردنظر را بر تعداد روزهایی که داشتم تقسیم می‌کردم و طوری مطالعه می‌کردم که تا بازه تعیین شده مطالب تمام شود. و با این که پایه زبان خوبی هم داشتم به علت اهمیت بالای متون حقوقی سعی می‌کردم ه رروز متن انگلیسی ولو در حد سه چهار خط بخوانم.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟

درس متون حقوقی به شدت ساده‌تر از حد انتظار بود. همچنین برای من با اینکه در درس مدنی تسلط کافی داشتم ‌پرسش‌ها کمی پیچیدگی داشت و مبهم بود.

 برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

دانشگاه شهید بهشتی.

 چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

۱. مهم‌ترین نکته که نباید از آن غافل باشید استمرار است. کمالگرایی را از خود دور کنید و هرروز ولو کم مطالعه داشته باشید.

۲. به تست زنی و تحلیل تست ها توجه ویژه‌ای داشته باشید، و حتما تمامی نکات را بررسی و یادداشت کنید و حتی برای مرور مطالب و تثبیت آن هم از تست استفاده کنید.

۳. ماه آخر را بیشتر به مرور مطالب اختصاص دهید و نه یادگیری مطلب جدید، مرور دقیقه نودی واقعا موثر است و هر آنچه مرور کنید در خاطرتان می‌ماند.

۴. به نظر من اگر داوطلبی مشکلی از جهت مدیریت زمان آزمون ندارد و از سرعت تست زنی خوبی برخوردار است وقت خود را با آزمون‌های آزمایشی هدر ندهد. اما اگر کسی خود را نیازمند تجربه شرایط آزمونی می‌داند،شرکت در آزمون‌ها ایده بدی نیست. امیدوارم که موفق باشید.

گفت‌وگو با الناز افتخاری رتبه 2 حقوق تجارت بین‌الملل آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا