گفت‌وگو با امیرحسین عرب لاریمی رتبه ۱۰ آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه ۱۴۰۲ کل کشور

گفت‌وگو با امیرحسین عرب لاریمی رتبه ۱۰ آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه ۱۴۰۲ کل کشور

لطفا قدری درباره پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

امیرحسین عرب لاریمی هستم متولد شهر ساری از استان مازندران و بزرگ شده روستای لاریم‌ بزرگ. دارای مدرک کارشناسی فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه علوم اسلامی رضوی هستم. در حال حاضر هم در مرحله دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز در رشته حقوق کیفری و جرم شناسی می باشم.

دفعه چندمی بود که در آزمون شرکت می‌کردید؟

در واقع من سه سال در آزمون وکالت شرکت کردم که هر بار هم موفق شدم حد نصاب لازم را کسب کنم و قبول شوم.علت این آزمون‌های متعدد هم نداشتن کارت پایان خدمت بود که اگر به لحاظ سربازی مشکلی نداشتم همان بار اول می تونستم وارد حیطه وکالت شم، یعنی سال ۹۸ که اولین آزمونم بود.

روزانه چقدر مطالعه آزمونی داشتید؟

به طور متوسط روزانه ۹ یا ۱۰ ساعت و بعضا ۱۲ ساعت مطالعه می کردم.

حواشی متعددی که در سال‌های اخیر برای شغل وکالت ایجاد شده انگیزه شما را کاهش نداد؟

 من تحت هیچ شرایطی نمی گذاشتم این حواشی اذیتم کنند و مانع ادامه مسیرم شوند.چون خودم نمی خواستم که در وجودم موثر واقع شود. این خیلی مهم است که یک داوطلب در ذهن خودش برای رسیدن به هدفش یک مسیری را ترسیم کند که دو طرفش شیشه های برنده ای قرار دارد. چون باعث می‌شود داوطلب همیشه مراقب باشد که منحرف نشود. چرا که اگه انحراف پیدا کنه باعث آسیب به خودش خواهد شد. من هم دقیقا همین کار را انجام دادم و خدا را شکر موفق بودم و توانستم به نتیجه دلخواهم برسم.

منابع مطالعه شما چه بود؟

مهم‌ترین منبعی که باعث رشدم شد و از آن استفاده نهایی را بردم «مسترکلاس» موسسه مشاهیر بود مخصوصا مسترکلاس سال ۱۴۰۱ که همه چیز آن کامل و عالی بود و اساتید حقیقتا از جان مایه گذاشتند.

البته من درس حقوق ثبت را از آموزش‌های مشاهیر استفاده نکردم.

برنامه‌ریزی شما به چه شکلی بود؟

راستش را بخواهید من برنامه خاصی نداشتم و مسیری را نرفتم که اکثریت رفتند.

برای مثال از کتاب های تست استفاده نکردم و شاید نهایتا ۵۰ تست از این قبیل تست‌ها را زده باشم.

اغلب تست هایی که کار می‌کردم همان‌هایی بود که اساتید موسسه مشاهیر سر کلاس برای ما می‌آوردند و همانجا حل می کردیم. آن تست‌ها باعث رشدم شد و البته تست هایی که اساتید در پیج خودشان قرار می دادند. اساتیدی مانند استاد زارعی عزیز، دکتر حیدرپور نازنین و دکتر سیدجعفری عزیز و سایر اساتید بزرگوار.

این را هم بگویم و اینم بگویم که دوره جمع بندی و چنین چیزهایی هم نداشتم. تنها موضوع مدنظرم این بود که باید محکم بخوانم تا عالم بشوم و مطلب، ملکه ذهنم بشود. به نظرم وقتی آدم به این درجه برسه دیگر از عهده تست یا هر چالش دیگری برمی‌آید. به عبارتی «استخوان تست را می شکند».

همچنین کتاب سریع خوان آیین دادرسی مدنی دکتر سیدجعفری، سریع خوان قانون کاهش مجازات حبس تعزیری فراست و متون فقه وکالت شعبانپور مطالعه کردم.

چه تفاوتی بین سوالات این آزمون با سوالات آزمون کانون وکلا دیدید؟

 سوالات کانون واقعا چالشی بود و خب انتقادهایی هم داشت طبیعتا. اما سوال مرکز وکلا چالش خاصی نداشت به جزء چندتا از سوالات در دروس مختلف که فنی بود. مثلا در درس مدنی یک سوال ترکیبی از بحث شروط تعلیقی و عقد فضولی را مطرح کرده بودند. خودم اولین بار بود با چنین سوال ترکیبی‌ای روبرو می‌شدم. البته استاد زارعی چنان حقوق مدنی را به ما آموزش داده بود که با چند ثانیه فکر کردن توانستم به پاسخ برسم.

انتظار این رتبه را داشتید؟

حقیقتش انتظار رتبه ۱۰ را نداشتم اما خب با توجه به تلاش‌هایی که کرده بودم، این نتیجه حاصل شد. لیس للانسان الا ما سعی، هرچقدر تلاش کنی خداوند هم پاسخ آن تلاش را خواهد داد.

چه توصیه ای برای داوطلبان آزمون‌های حقوقی دارید؟

مهم‌ترین توصیه، استمرار در مطالعه است. واقعا کمیت ملاک نیست بلکه کیفیت ملاک اصلی است. مهم این است که مطلبی را چطور و با چه کیفیتی مطالعه کرده‌ایم.

البته این نکته را هم بگویم که نقش یک استاد در ابتدای مسیر خیلی مهم است. چون اول باید آموزش عمیق ببینی تا بعدش مروری که می کنی در راستای تثبیت مطلب درست باشد و نه غلط.

پیشنهاد من به داوطلبان این است که استفاده از مسترکلاس مشاهیر را مد نظر قرار بدهند. این دوره برای آمادگی آزمون‌های قضاوت و کارشناسی ارشد هم مفید است. حتما با کمک یک استاد جلو بروند و خودشان به صورت خودخوان مطالعه نکنند. بزرگی می‌گوید: «استادان در را باز می کنند، اما این تو هستی که باید وارد شوی.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا