گفت‌وگو با فرزاد رمضانی، رتبه ۹ دکتری حقوق نفت و گاز سال ۱۴۰۲

پایگاه خبری اختبار- فرزاد رمضانی عنا متولد شهرستان گچساران و دانش آموخته مقطع کارشناسی حقوق و کارشناسی ارشد حقوق نفت و گاز دانشگاه تهران است که موفق به کسب رتبه ۹ دکتری گرایش حقوق نفت و گاز سال ۱۴۰۲ شده است.

گفت‌وگوی اختبار با این رتبه برتر آزمون دکتری ۱۴۰۲ را در ادامه می‌خوانید.

بیتشر بخوانید

گفت‌وگو با عرفان خلیل‌وندی قدسیان؛ رتبه ۱ آزمون دکتری حقوق عمومی سال ۱۴۰۲

گفت‌وگو با حسین عباسی؛ رتبه ۲ آزمون دکتری حقوق جزا و جرم‌شناسی سال ۱۴۰۲

لطفا مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان بگویید

فرزاد رمضانی عنا هستم متولد شهرستان گچساران و ۲۷ سال سن دارم. در کنکور سراسری سال ۹۳ موفق شدم رتبه ۱۱ منطقه ۳ گروه ادبیات و علوم انسانی را کسب کنم.

دانش آموخته مقطع کارشناسی حقوق و کارشناسی ارشد حقوق نفت و گاز دانشگاه تهران هستم. در سال ۹۸ در آزمون کارآموزی کانون وکلای دادگستری مرکز پذیرفته شدم و هم اکنون به عنوان وکیل پایه یک دادگستری مشغول فعالیت هستم .

انگیزه‌تان از تحصیل در مقطع دکتری چیست؟

به طور کلی مطالعه و پژوهش به صورت نظام‌مند باعث می‌شود ذهن ورزیده شود و اگر این امر در یک محیط آکادمیک و به کمک اساتید باشد اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

 جمع کردن دروس و پایان نامه حقوق نفت و گاز به دلیل عدم انطباقی که با منابع آزمون های حقوقی از جمله قضاوت و وکالت دارد کار دشواری ست ولی بنظر بنده تجارب و دستاوردی که حضور در دانشگاه به شخص میدهد ارزش این را دارد که این حضور مداوم و مستمر باشد و تا پایان تحصیلات تکمیلی ادامه داشته باشد. به علاوه تحصیل در مقطع دکتری بر روی اعتبار و موفقیت شغلی و اجتماعی نیز می‌تواند اثرگذار باشد.

از چه زمان و در چه شرایطی مطالعه را شروع کردید؟

کار کردن در حقوق نفت و گاز و به طور کلی گرایش هایی که از ابتدای دهه نود در دانشگاه های برتر کشور دایر گردید  به دلیل  کمبود منابع کار ساده‌ای نیست و همین باعث شد بین اتمام دروس و دفاع، فاصله زیادی بیفتد. در این مدت به دلیل تمرکز بر روی پایان نامه، فرصت تمرکز و مطالعه برای آزمون دکتری را نداشتم.

مطالعه بنده برای آزمون به صورت جدی از اواسط پاییز شروع شد با میانگین ۵ ساعت در روز که این روند تا آزمون پیوسته ادامه داشت.

منابع و شیوه مطالعه‌تان به چه شکل بود؟

برای آزمون دکتری حقوق نفت و گاز که عملا دانش آموختگان ارشد حقوق تجارت بین الملل و حقوق تجاری اقتصادی بین المللی نیز در آن شرکت می‌کنند و رقابت زیادی ایجاد شده، کتاب های استاد دکتر عبدالحسین شیروی بی‌نظیر هستند.

دروس تخصصی این گرایش شامل ۱.حقوق تعهدات (معاملات دولتی و تعهدات قراردادی)؛ ۲.حقوق نفت و گاز؛ ۳.حقوق تجارت بین‌الملل هستند.

از هر منبع ۳۰ سوال و در مجموع ۹۰ سوال طرح می شود.  البته امسال بر خلاف رویه سال‌های گذشته ۸۰ سوال از دروس اختصاصی  طرح گردید.

 برای درس حقوق معاملات دولتی جزوه حقوق قرارداد های دولتی دکتر ولی رستمی عضو هیات علمی دانشگاه‌ تهران منبع بسیار مناسبی ست.

به طور کلی تمرکز این درس بر آن دسته از قرارداد های اداری که با برگزاری مناقصه یا مزایده شروع می‌شود و با انعقاد قرارداد ادامه پیدا کرده و در نهایت خاتمه می یابد که اصول و چارچوب این قرارداد در شرایط عمومی پیمان  به صورت مفصل بیان شده و مطالعه آن ضروری ست. مطالعه برخی از قوانین از جمله قانون برگزاری مناقصات،قانون محاسبات عمومی،آیین نامه خدمات مشاور، آیین نامه معاملات دولتی، آیین نامه تضمین معاملات دولتی به همراه اصلاحات آن می‌تواند نیاز داوطلبین را در این درس رفع کند.

 برای تعهدات قراردادی که شامل حقوق قراداد ها میشود  کتاب حقوق قراداد های دکتر عبدالحسین شیروی منبع مناسبی ست.

برای درس حقوق نفت و گاز  کامل‌ترین کتاب موجود، کتاب حقوق نفت و گاز دکتر عبدالحسین شیروی است.

در کنار مطالعه این کتاب، مطالعه بعضی از قوانین حاکم در صنعت نفت و گاز من‌جمله شرایط، ساختار و الگوی قرارداد های نفتی ایران، قانون نفت سال ۱۳۵۳، قانون سال ۱۳۶۶ اصلاحی سال ۹۰، قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت سال ۱۳۹۱ و اساسنامه شرکت ملی نفت ایران نیز برای پاسخ دهی مطلوب به سوالات این درس ضروری ست. (در صورت داشتن زمان مطالعه کتاب قرارداد های بی او تی دکتر شیروی نیز توصیه می‌گردد)

اما برای درس حقوق تجارت بین الملل کتاب بسیار خوب و جامع دکتر شیروی برای پاسخ دهی مطلوب به سوالات درس مزبور کفایت می‌کند.

در کنار این کتاب، مطالعه کنوانسیون بیع بین‌المللی کالا وین۱۹۸۰ نیز مؤکدا توصیه می‌شود. (در صورت داشتن زمان کافی مطالعه کتاب داوری تجاری بین المللی دکتر شیروی توصیه می‌گردد).

 درصد مطلوب در دروس عمومی نیز برای کسب نتیجه مناسب در آزمون دکتری از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که در بسیاری از مواقع تفاوت تراز و رتبه ها به دلیل اختلاف داوطلبین در پاسخگویی به سوالات درس استعداد تحصیلی و زبان انگلیسی ناشی می شود پس جا دارد از ابتدای مطالعه برای آزمون، مطالعه این دو درس فراموش نشود.

برای درس استعداد تحصیلی علاوه بر اینکه داوطلب باید دارای سطح مناسبی از قدرت منطقی و تحلیلی باشد. برای پاسخگویی هر چه بهتر باید مهارت هایی را کسب کند  لذا مطالعه یکی از منابع موجود در بازار یا جزوه هایی که در سایت ها بارگذاری شده و مشاهده فیلم میتونه بسیار کمک کند.

برای زبان  نیز حتی کسانی که در این درس ضعیف هستند می‌توانند بر روی آن سرمایه گذاری کنند از آنجایی که بیش  از نیمی از  سوالات را گرامر و لغات به خودش اختصاص داده تمرکز بر این بخش میتونه یک حداقل درصدی را به همراه داشته باشد که این در افزایش تراز و بهبود رتبه تاثیر به سزایی دارد.

بروزترین و کاملترین کتاب قوانین خاص آزمون وکالت

سفارش کتاب قوانین خاص آزمون وکالت

سطح سؤالات آزمون امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بنظرم سوالات تخصصی امسال نسبت به سال‌های قبل ساده تر طرح شده بود ولی در هر صورت برای پاسخگویی به تمامی سوالات و کسب تراز مناسب باید منابع به صورت دقیق و مستمر مطالعه شود.

سوالات دروس عمومی نیز متعادل طرح شده بود و با مطالعه قبلی امکان پاسخگویی به بعضی از سوالات وجود داشت.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

خب طبیعتا با توجه به اینکه در مقاطع قبل دانشگاه تهران محل تحصیلم بوده، ترجیحم با همین دانشگاه است هر چند که دانشگاه شهید بهشتی نیز دارای سطح بسیار بالای علمی ست حتی نسبت به دانشگاه تهران.

رزومه‌تان برای مرحله مصاحبه چطور است؟

  دفاع با درجه بسیار خوب از پایان نامه می‌تواند یک رزومه پژوهشی محسوب بشه، در کنار این می‌توان به تحصیل در مقاطع کارشناسی و ارشد با معدل مطلوب در این دانشگاه اشاره کرد.

سال گذشته با تلاش و زحمت بسیار کتابی چاپ کردم اما ویژه متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت است و ارتباطی به گرایش تحصیلی ندارد لذا امتیازی به آن تعلق نمی‌گیرد.

به دلیل کمبود زمان موفق به پذیرش مقاله علمی پژوهشی که امتیاز بسیار بالایی در مرحله مصاحبه دارد نشدم و این یک ضعف محسوب می‌شود.

برای داوطلبانی که علاقمند به تحصیل در دانشگاه تهران هستند قدری از تجربه تحصیل در این دانشگاه بگویید

در رشته حقوق  تلاش و پشتکار فردی بسیار بسیار تعیین کننده است؛ لذا می‌بینید که بعضا رتبه های برتر آزمون های حقوقی از دانشگاه های بی نام و نشان هستند دلیلش همین است که حقوق با تلاش و پشتکار فردی آمیخته ست.

جدای از این، صرف حضور در دانشگاه تهران یک سری ظرفیت ها را در اختیار دانشجو می‌ گذارد برای مثال در بسیاری از موضوعات معتنابه حقوقی پایان نامه ها و رساله های مرتبطی در دانشکده حقوق دانشگاه کار شده است که به راحتی می‌توان به صورت حضوری یا از طریق سایت دانشگاه به متن چنین پژوهش هایی دست پیدا کرد و این مزیت مهمی ست.

همچنین حضور در جمع افرادی که جزو نخبگان یک جامعه هستند و ایده های مفیدی دارند به پیشرفت فردی کمک شایانی می‌کند.

برای علاقمندان رشته حقوق نفت و گاز چه توصیه‌ای دارید؟

حقوق نفت و گاز جزو گرایش هایی ست که در کنار چند گرایش دیگر از ابتدای دهه نود کار خودش را شروع کرد لذا تکامل یافته نیست. بنظرم کسانی که به وکالت یا قضاوت علاقه دارند به سمت گرایش های نوپایی مثل حقوق نفت و گاز، حقوق مالکیت فکری و.. نیایند چرا که ۱۸۰ درجه با چنین مشاغلی اختلاف زاویه دارد.

همچنین به دلیل کمبود منابع داخلی کار های پژوهشی در اینگونه گرایش ها کار ساده ای نیست. کسانی می‌توانند به موفقیت دست پیدا کنند که زبان بسیار خوبی داشته باشند برای موفقیت در گرایش های نوپا زبان انگلیسی تعیین کننده است.

از آنجایی که این رشته به بررسی قواعد و اصول قرارداد های دولتی و دولتی‌خصوصی می پردازد، پتروشیمی‌ها، پیمانکاری‌ها و… می‌توانند از خدمات فارغ التحصیلان حقوق نفت و گاز بهره‌مند شوند.

و حرف آخر؟

هرکه رنجی برد، گنجش شد پدید

هر که جدی کرد، بر جودی رسید

چون گرانی ها اساس راحت است

تلخ ها هم پیشوای نعمت است

هر که در قصری قرین دولتی است

آن، جزای کارزار و محنتی است

مولوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. درود بر ایشان و زحماتی که کشیدند
    ای کاش خود اقای رمضانی یا هرکس که تخصصی داره راهنمایی کنه کدوم گرایش کاربردی تر و بهتره ؟ نفت و گاز یا تجارت بین الملل؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا