رئیس سازمان ثبت: آزمون سردفتری در سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود

پایگاه خبری اختبار- رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد که آزمون سردفتری اسناد رسمی در سال ۱۴۰۲ نیز برگزار می‌شود.

به گزارش اختبار به نقل از تسنیم، حسن بابایی در جمع خبرنگاران گفت فرایند جذب پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری ۱۴۰۱ آغاز شده است و اگر همه‌شان هم صلاحیت داشته باشند، پروانه به تمامی آنها اعطا می‌شود.

سردفتر باید دارای صلاحیت عملی و علمی باشد

بابایی با بیان اینکه قانون تسهیل کسب و کار در بحث سرمایه‌گذاری است و به این دلیل اعطای مجوز وکالت از آن حذف شد، گفت: در قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۵۴ که هنوز نسخ نشده است، سردفتر باید دارای صلاحیت عملی و علمی باشد، موادی که قانون تسهیل هم آن را نسخ نکرده است.

وی تأکید کرد: سردفتری شغل نیست بلکه منصب است و حساسیت‌هایی دارد؛ از این رو مباحثی که رئیس قوه قضاییه در آیین‌نامه اصلاحی قانون دفاتر اسناد رسمی به آن تصریح کرده، ممانعتی با قانون ندارد.

سرنوشت قبول‌شدگان آزمون سردفتری ۱۴۰۱

رئیس سازمان ثبت اسناد در پاسخ به این سؤال که سرنوشت ۹۵۰۰ متقاضی قبول شده در آزمون سردفتری سال گذشته چه می‌شود، گفت: فرایند جذب این پذیرفته‌شدگان آغاز شده است و اگر همه‌شان هم صلاحیت داشته باشند، پروانه به تمامی آنها اعطا می‌شود.

هم صلاحیت علمی لازم است و هم صلاحیت عملی

وی افزود: در حقیقت تمام کسانی که صلاحیت علمی دارند وارد فرآیند پذیرش می‌شوند، اما صلاحیت عملی از باب منصب و گزینش مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی در ادامه درباره تعارض بررسی صلاحیت پذیرفته‌شدگان با قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و نیز مصوبه هیئت مقررات‌زدایی بیان کرد: صلاحیت عمومی پذیرفته‌شدگان بر اساس قانون دفاتر اسناد رسمی که هنوز نسخ نشده است انجام می‌شود.

فرآیند اعطای پروانه به پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری چه زمانی به پایان می رسد؟

بابایی همچنین درباره زمان اتمام فرآیند اعطای پروانه به پذیرفته‌شدگان گفت: فرآیند پذیرش آغاز شده و به محض اینکه صلاحیت‌های عمومی پذیرفته‌شدگان بررسی شود، پروانه سردفتری به پذیرفته‌شده‌های نهایی اعطا می‌شود. برای افزایش سرعت کار هم به تمام استان‌ها اجازه دادیم تا اختبار متقاضیان را در دادگستری‌های مرکز آغاز کنند تا در این باره با تأخیر مواجه نشویم.

رئیس سازمان ثبت اسناد تصریح کرد: مقررات قانون تسهیل مغایرتی با آیین‌نامه اصلاحی رئیس قوه قضائیه ندارد و آنچه برای دفاتر اسناد رسمی مبناست قانون است و برای جذب سردفتری به نسبت جمعیت باید دفتر ایجاد شود و میزان درآمد و نسبت بازنشسته شدن نیز نیازسنجی و بر اساس آن آزمون برگزار می‌شود.

برگزاری آزمون سردفتری در سال ۱۴۰۲

بابایی خاطرنشان کرد: آزمون سردفتری امسال هم برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

معاون سازمان ثبت: برگزاری اختبار برای جذب سردفتران، اقدامی قانونی است

راهنمای ثبت درخواست و بارگذاری مدارک مجوز سردفتری در درگاه ملی صدور مجوزها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. سلام قبل از اینکه به فکر برگزاری آزمون باشن وضعیت آزمون سردفتری اسناد ۱۴۰۱ و اعلام نتایج سردفتری ازدواج و طلاق که ما شدیدا پیگیریم را روشن کنند.داریم عذاب می کشیم بخدا همه این عذاب ها و استرس ها و نگرانی ها جواب داره خودشون را جای ما بذارن خوششون میاد یکی همین کار را باهاشون بکند و عذابشون بدهد

    1. بله کاملا درسته.دو ماه ونیم است که ما منتظر نتایج ازمون ازدواج طلاق هستیم هر روز چندبار سایت سنجش باز میکنیم ولی نتایج رو نمیذارن.مردم بلاتکلیف گذاشتن معلوم نیست چه خبره اونجا چیکار میکنند پس؟

  2. شما که هیچیتون معلوم نبود چرا پذیرفته شده ها فرستادید دنبال نخود سیاه
    چرا فرستادیشون دنبال آزمایش وتضمین و…
    چرا جیب مردم رو خالی کردید تو این شرایط اقتصادی
    چرا اول اختبار نگرفتید وهر کی پذیرفته میشد میفرستادید دنبال بقیه مراحل ؟

  3. کجای قانون طرح تسهیل صلاحیت عمومی را به اختبار شفاهی تفسیر کرده که شما چنین برداشتی از قانون طرح تسهیل کردید. شما هنوز پذیرفته شدگان سال قبل را معلق و سرگردان رها کرده داستان اختبار
    برای انها درست کردید، دوباره می خواهید آزمون امسال عده دیگری را سرگردان کنید. آیا این جزء برای کسب درآمد برای شرکت هر متقاضی در آزمون نیست. سال گذشته حدود ۵۲ هزار نفر در آزمون شرکت کردند که نفری ۴۰۰ هزار تومان هزینه ثبت نام بود. قبول شدگان هم که پا در هوا هستند. امسال هم دوباره می خواهید همان بازی سال قبل را تکرار کنید. بیچاره جوانان ما که برای کار خوب چقدر باید هزینه کنند. آخرش هم که هیچ.

      1. حقوق نمیدن شغل خصوصی خودش باید هزینه کنه و درواقع کارفرماست که زیر نظر قوه قضاییه مسئول ثبت اسناد برطبق مقررات سازمان ثبت. سقف درامد داره ماهانه ۱۲۰ ملیون که قریب به اتفاق دفاتر حتی نزدیک سقفم نمیشن. از درامد دفترخانه ۵۵٪ برای سردفتر که باید هزینه های اجاره دفترخانه قبوض شارش مالیات و.. رو پرداخت کنه
        بیمه کانون سردفتران و دفتریاران که قابل انتقال به بیمه های دیگه نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا