محمدتقی نقدعلی: طراحی سوالات آزمون وکالت و آموزش کارآموزان به نهادی غیر از کانون‌ها واگذار شود

پایگاه خبری اختبار- محمدتقی نقدعلی خواستار سلب امکان طراحی سوالات آزمون وکالت و آموزش علمی کارآموزان از کانون‌های وکلا شد.

به گزارش اختبار، نقدعلی که اظهارات او درباره نهاد وکالت در سال‌های اخیر بارها حاشیه‌ساز شده در مصاحبه جدیدی با خبرگزاری تسنیم گفت: آزمونی که هر ساله برای سنجش علمی متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت برگزار می‌شود، آزمون وکالت نیست بلکه آزمون حقوق است؛ چون منابع آزمون، دروسی است که داوطلب در دوره کارشناسی حقوق یا فقه حقوق آموخته است.

وی افزود: بنابراین در اجرای سیاست‌های کلی علم و فناوری و سند نقشه جامع علمی کشور مبنی بر استقرار نظام جامع ارزیابی و ساماندهی نظام ارزیابی، اعتبارسنجی و رتبه‌بندی در حوزه‌های علم و فناوری، طراحی سؤالات و برگزاری آزمون کارآموزی وکالت باید به سازمان سنجش آموزش کشور واگذار شود.

کانون‌ها می‌خواند قبول‌شدگان آزمون وکالت را فاقد صلاحیت علمی نشان بدهند

این نماینده مجلس افزود: از سوی دیگر کانون‌های وکلای دادگستری ذینفع هستند و با توجه به مخالفت آنها با قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که سبب رفع انحصار از بازار خدماتی حقوق شده این شائبه مطرح است که آنها برای اینکه قانون مذکور را غیرکارشناسی جلوه دهند با طراحی سؤالات غیراستاندارد در صدد هستند که تراز نمره داوطلبان را تنزل داده و بدین شیوه قبول‌شدگان را فاقد صلاحیت علمی معرفی کنند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: لذا ضرورت دارد طراحی سؤالات و برگزاری آزمون به سازمان سنجش آموزش کشور واگذار شود تا با طراحی سؤالات استاندارد با تعرفه دولتی مانع جذب درآمد ٢میلیاردی برای نهاد غیرقانونی اسکودا (اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران) شوند.

وی درباره اقدام سازمان سنجش در انعقاد قرارداد با نهاد غیرقانونی اسکودا گفت: انعقاد قرارداد توسط سازمان سنجش با اسکودا برای برگزاری آزمون وکالت کاملاً غیرقانونی است که در این راستا طرح سؤال از وزیر علوم و وزیر دادگستری تقدیم مجلس شده است و به‌زودی جهت پاسخگویی به مجلس دعوت خواهند شد.

آموزش کارآموزان به نهادی غیر از کانون وکلا واگذار شود

نقدعلی با طرح این ادعا که کانون‌های وکلا در تربیت علمی کارآموزان وکالت ناکارآمد هستند گفت: با توجه به ناکارآمدی کانون‌های وکلا در تربیت و بهبود شرایط علمی کارآموزان وکالت، امور آموزش کارآموزان وکالت می‌بایست به نهاد دیگری که ذینفع نیست واگذار شود چون در این مورد هم شائبه وجود دارد برخی کانون‌های وکلا قبول‌شدگان آزمون کارآموزی وکالت را رقیب خود می‌دانند لذا به‌صورت سطحی به آنان آموزش داده تا بعداً که موفق به دریافت پروانه وکالت پایه یک شدند توانایی لازم جهت مقابله با وکلای باسابقه نداشته باشند.

قوه قضاییه مانع اجرایی شدن دستورالعمل نظامات کانون وکلا شود

نقدعلی در پایان گفت: هنور علت مخالفت برخی مدیران کانون‌های وکلا با وکلای جوان را متوجه نمی‌شوم، مثلاً در آیین‌نامه نظامات کانون وکلای دادگستری عنوان می‌کنند؛ “استفاده از عنوان «مشاور حقوقی» در سربرگ یا تابلو برای وکلایی که سابقه وکالت آنان کمتر از پنج سال است ممنوع می‌باشد.” حال چگونه امکان دارد یک شخص بعد از آنکه در آزمون اختبار قبول و موفق به دریافت پروانه وکالت پایه یک دادگستری شد اجازه مشاوره حقوقی نداشته باشد!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۳ دیدگاه ها

  1. اگه کانون امسال اینجور سئوال سخت نمیداد خودش رو خراب نمیکرد . مثل روز که یک میخ رو زمین پیدا میشه مشخصه میخاستن کاری کنن نمرات بیاد پایین بگن مثلا دادرسی مدنی طرف ۵ درصد زد کارآموز شد و بگن طرف سواد نداشت !!! اگه استاندارد سئوال طرح میکردن سنگین تر بود . فقط میتونم بگم متاسفم

  2. با سلام
    دوستان خیال نکنید این نظرات آقای نقد علی از روی دلسوزی به حقوق دانهای جوان بیکار است فقط غرضی که از کانون وکلا دارند این نظرات را میدهند و می خواهند یک جوان حقوق دان بیکار را به یک وکیل بیکار تبدیل کنند وقتی جامعه با اعطای وکالت اختیاری است و کمتر کسی برای پیگیری حق خود به سراغ وکیل می‌ره و آنهایی هم که دنبال وکیل هستند به سراغ وکلای با سابقه میروند و وکیل جدید به جهت عدم اخذ پرونده حتی جرات اجاره کردن دفتر را نداره و اگر هم قبول بشه فقط میشه وکیل بیکار آقای نقد علی اگر به دنبال ایجاد شغل برای حقو قدانهای جوان و بیکار هستند قوه قضاییه را مجبور به استخدام قضات بکنه که قاضی هاش زیر پرونده های ارجاعی غرق نشوند و مجبور به استعفا به جهت پرونده‌های بیش از حد نگردند و دیگر نهادهای حقوقی را مجبور به استخدام لیسانسهای حقوق بکنند تمام کارکنان دادگستری رشته غیر مرتبط هستند مثلاً دادورز اجرای احکام که باید حقوق دان باشد رشته اقتصاد ،عمران،و ادبیات می باشد وگرنه در این دو سه سال اخیر کانونهای وکلا و مرکز امور مشاوران چند برابر ظرفیتشان وکیل گرفته‌اند آیا صحبت‌های آقای نقد علی مغرضانه نیست که قصد جمع آوری نهاد وکالت که یک نهاد بین المللی است را دارد و میگوید همه امور مربوط به کانون وکلا و تربیت کار آموزان را به نهادی بی طرف بدید و حتما منظورشان این است که تربیت و کار آموزی وکلا را به سازمان نظام مهندسی بدهند

  3. من از روییدن خار لب دیوار دانستم
    که ناکس کس نمی گردد ز این بالانشینی ها

    وکالت امری تخصصی است و بر پایه فقه و اصول اسلامی بنا شده است پس دوستانیکه صحبت از عدم نیاز به کلام عربی در این رشته میکنند دنبال وکالت نبوده و تمایل به کارچاق کنی دارند.
    نقد علی هم فرصت را نقد شمرده و دم دمای انتخابات به دنبال جذب رای از بین همفکران غیر متخصص خود است پس به هر بهانه ای مترصد خبرسازی است. .
    دوستان مجلسی اگر واقعاً به فکر اشتغال جوانان هستید از ورود کارمندان و قضات بازنشسته به عرصه وکالت جلوگیری و امتیاز ناحق نمایندگان مجلس در دریافت پروانه وکالت را منسوخ فرمایند. این تعارض منافع است

  4. سلام بر عالم دانشمند حاج آقا نقدعلی که با شجاعت بی بدیل علاوه بر طرح مشکل جوانان فارغ التحصیل رشته های حقوق ارائه طریق معقولی هم فرمودید ؛ احسنت احسنت
    ای کاش بعضاً سایر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی هم چون شما به دور از ملاحظات ناثواب و امتیاز گرفتن های شخصی به فکر خلق الله… بودند که این نبود وضعیت فعلی جامعه و….
    بنحویکه جوان فارغ التحصیل رشته های مختلف حقوق با هزاران امید به کار و تشکیل خانواده و ….. آنقدر پشت دربهای بسته نگه داشته شود تا کلا از همه چیز ناامید گردد .
    من جوان هنوز باید سرباز خانواده باشم چون نه شغل مناسب برایم پیدا شده نه در آزمونهای متعدد کانون و مرکز قبول شدم که این خود یک معزل است و معزل دیگر آنکه آینده زندگی خود را هم مبهم و تاریک میبینم چراکه مسئولین محترم کانون و مرکز وکلا با این نیت که از رونق بازار کارشان کسر نگرد طراحی سئوالات را چنان انتقامی انجام میدهند که هر با وجدانی آزمونها را دیده بود تعجب میکرد که آیا واقعا این آقایان با این سبک از آزمون و سئوالات چیزی جز غرض ورزی با شرکت کنندگان داشته اند ؟؟؟؟؟؟؟
    آخه خوش انصاف ها شما که سالهاست بازار کار وکالت را قبضه کرده آید ؛ خوب حالا بزارین یه عده جوان مثل من هم بتونیم وارد بازار کار بشیم و به آینده زندگیمون امیدوار باشیم ؛ والا اینطوری قطعا هم وجدان شما راحت خواهد بود هم خدا راضی است ؛ بخدا ماهم جوان همین مملکت هستیم ؛ اسراییلی نیستیم

  5. احسنت آقای نقدعلی
    من نیمیفهمم از متون و اصول که به زبان عربی سوال طرح میشه چه هدفی دارن آقایون ؟؟
    آیا قراره در دادگاه به زبان عربی دفاع کنیم ؟؟ مگر عربستانه اینجا

  6. همین بازمانده های کانون و مرکز، پذیرفته که شدند، نقدعلی اخی خواهد شد و مغرض !

    کسانی که اینقدر ساده و منفعت طلب و خود بین هستند که تنها در اندیشه ی رهاندن خود از موقعیت ضعیف موجودشان اند، همان بهتر که ردای وکالت به تن نکنند که بسی ایشان را فراخ است !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا