مصوبه اسکودا درباره پذیرفته شدگان آزمون وکالت که در زمان ثبت نام فارغ التحصیل نشده یا وضعیت نظام وظیفه آنان معلوم نشده است

مصوبه جلسه ۱۲ و ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ شورای اجرائی اسکودا

پایگاه خبری اختبار- شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در جلسه روزهای ۱۲ و ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ خود مصوبه ای به منظور اتخاذ رویه واحد در مورد نحوه ثبت نام برخی پذیرفته شدگان آزمون کارآموزی وکالت از جمله افرادی که در زمان ثبت نام فارغ التحصیل نشده یا وضعیت نظام وظیفه شان معلوم نشده است، داشت.

این مصوبه که ذیل دستور چهارم جلسه شورای اجرائی اسکودا با عنوان «اتخاذ رویه واحد در خصوص نحوه ثبت نام پذیرفته شدگان آزمون کارآموزی» تصویب شد به این شرح است:

درباره نحوه ثبت نام پذیرفته شدگان آزمون کارآموزی موارد ذیل به عنوان رویه واحد تصویب می‌شود:

• مقرر گردید مطابق بند ۲ ماده ۴۴ آیین نامه اجرایی پذیرفته شدگان می‌بایست در زمان ثبت نام آزمون سراسری مدرک تحصیلی اعلامی در آگهی را اخذ نموده باشند. بدیهی است قبولی پذیرفته شدگانی که تاریخ فارغ‌التحصیلی شان بعد از ثبت نام باشد، کان لم یکن تلقی می‌شود.

• در خصوص پایان خدمت کارت، پایان خدمت یا معافیت از نظام وظیفه تابع شرایط بند قبلی است.

• متقاضیانی که در سهمیه آزاد نام نویسی کرده‌اند و پس از تعیین نتایج ادعای استحقاق سهمیه ایثارگران را دارند در مهلت مقرر اعلامی از سوی سازمان سنجش با ارائه نامه سازمان موصوف درخواست تغییر سهمیه خود را به هیئت مدیره تقدیم می‌کنند، هیئت مدیره پس از بررسی صحت ادعا تصمیم مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.

• صرفاً سوء سابقه مؤثر کیفری حین صدور پروانه لحاظ می‌شود.

• تا پیش از صدور گواهی مبنی بر سلامت روان پروانه متقاضی صادر نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

حبیب‌زاده: انتخاب شهر قبول‌شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲ تا پایان سال انجام می‌شود

عنابستانی: آزمون وکالت ۱۴۰۲ «حق‌الناس» است/ وکلای بعد از قانون «تسهیل» بی‌سواد نیستند

احتمال لغو قبولی پذیرفته‌شدگان آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه ۱۴۰۱ به دلیل عدم فارغ‌التحصیلی در روز آزمون

منشاء اختلاف رویه کانون های وکلا در مورد برخی پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲

به طور معمول ثبت نام و برگزاری آزمون وکالت در پاییز هر سال انجام می شد، و به این جهت دانشجویان دوره کارشناسی رشته حقوق که داوطلبان شرکت در آزمون بودند به طور طبیعی تا پایان شهریور ماه برای فراغت از تحصیل فرصت داشتند.

ولی با بر هم خوردن ترتیب معمول برگزاری آزمون ها در دو دوره اخیر، و انجام ثبت نام آزمون وکالت ۱۴۰۲ در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، دانشجویان ترم آخر دوره کارشناسی، در زمان ثبت نام در آزمون قادر به ارائه مدرک فارغ التحصیلی نبودند.

با وجود اینکه در بند ۲ ماده ۴۴ آیین‌نامه اجرائی لایحه استقلال کانون وکلا به ضرورت فارغ التحصیل شدن داوطلبن در زمان ثبت نام تاکید شده است و همین نکته در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون وکالت ۱۴۰۲ منعکس شده بود ولی باز هم برخی دانشجویان ترم آخر دوره کارشناسی حقوق در آزمون ثبت نام کرده بودند و برخی از آن ها نیز قبول شده اند.

در این شرایط کانون های وکلای کشور رویه های مختلفی در برابر این دسته از پذیرفته شدگان در آزمون وکالت ۱۴۰۲ اتخاذ کرده بودند که ظاهرا بر اساس این مصوبه شورای اجرائی اسکودا، مبنا عدم پذیرش این دسته از پذیرفته شدگان در آزمون خواهد بود.

البته باید توجه داشت که مصوبات شورای اجرائی اسکودا، اولا بالذات منشاء اثر حقوقی نیستند و ثانیا کانون های وکلا به سبب استقلال ذاتی شان تکلیف به تبعیت از این مصوبات ندارند، هرچند که معمولا به جهت حفظ همبستگی و رعایت عرف، هیئت مدیره کانون های وکلا از مصوبات اسکودا تبعیت می کنند.

با این حال باید دید کانون هایی که طبق مصوبات قبلی شان این دسته از پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲ را پذیرش کرده اند، چه واکنشی به این مصوبه نشان خواهند داد، بهتر بود شورای اجرائی اسکودا ایین مصوبه را برای اجرا از آزمون آتی تصویب می کرد.

کتاب آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا هوشیار

ماده ۴۴ آیین‌نامه اجرائی لایحه استقلال کانون وکلا:

تقاضانامه باید دارای ضمایم زیر باشد:

١- تصویر مصدق کلیه صفحات شناسنامه و کارت ملی؛

۲- تصویر مصدق مدرک تحصیلی موضوع ماده ۴۶ این آیین‌نامه، تاریخ فارغ‌التحصیلی باید قبل از تاریخ ثبت‌نام آزمون ورودی باشد؛

٣- تصویر مصدق کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت وظیفه عمومی؛ تاریخ پایان خدمت یا معافیت باید قبل از تاریخ ثبت‌نام آزمون ورودی باشد؛

۴- گواهی سلامت روان به تأیید پزشکی قانونی یا یکی از مراکز مشاوره مورد تأیید پزشکی قانونی؛

۵- چهار قطعه عکس.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. اگه کسی مدرک فارغ التحصیلیش آماده نباشه و در این آزمون قبول بشه، یعنی فرد مستعد و نخبه ای می باشد. که باید مورد تشویق قرار گیرد. نه اینکه تنبیه شود.

    1. شما انگار تعریف نخبه رو نمیدونید مگه علمی یا اختراعی نواوری چیزی داشتین که میگین نخبه؟! این ازمون هست برای اشتغال یعنی تسلط به مطالبی که امثال دکتر کاتوزیان بزرگ نوشتن به امثال ایشون میگن نخبه نه ماهایی که داریم صرف روخونی و نظریات رو از بر میکنیم! امیدوارم ناراحت نشین قصد و جسارت توهین بهتون ندارم فقط انتقادتونو پاسخ دادم نخبه نخبه باشه هیچ وقت ایران نمیمونه چون اینده نداره میره امریکا که ایندشو بسازه!

  2. وقتی نمیشه قبل ثبت نام مدارک برگزاری کرد رفت مرحله بعد یعنی الزامیه داشتنه پایان خدمت و مدرک تحصیلی این واقعا نیاز به جلسه و مصوبه گذاشتن داشت؟!

  3. ما خون گریه کردیم
    جرم ما قبولی بود
    وقتی هروقت دلتون خواست آزمون برگزار کردید
    نگاه نکردید داوطلب ترم آخر که با اون همه سختی خودشو رسونده به امتحان کانون وکلایی که سختیش زبانزد بود
    به هزار دلیل که یکیش وضعیت بد مالیه برای یه جوونی که چند سال زندگیشو گذرونده به هرسختی ای به امید شیرینی قبول وکالت. جوونی که دویید و شب و روزشو یکسره کرد که یه سال زودتر از این موقعیت خلاص بشه
    جای دست گرفتن با همون دستی که بهتون دراز کرده میزنیدش زمین
    به هربهونه ای دنبال حذف کردنید فقط واسه اینکه خودتونو خاص جلوه بدید ما از مرکز و قوه قضائیه هم انصراف دادیم و سوختیم
    می‌خواستید قبول نکنید همون موقع نمی‌کردید
    اصلا قبل ثبت نام حضوری رد می‌کردید
    این همه خرج کردیم رفتیم دنبال مدرکامون
    استعلامارو دونه دونه با امید فرستادیم
    الان حالتون خوبه هیات محترم؟ راضی شدید؟
    دم کانون خراسان گرم که قبول کرد خوشبحال اونا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا