گفت و گو با فهیمه راستگو رتبه ۳ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

فهرست عناوین این صفحه

پایگاه خبری اختبار- فهیمه راستگو متولد ۱۳۶۸ و فارغ التحصیل رشته حقوق دانشگاه پیام نور، در آزمون وکالت ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۳ در کل کشور با نمره تراز ۱۲۱۲۲ شده است.

در ادامه مشروح گفت و گوی اختبار با فهیمه راستگو در خصوص منابع آزمون، زمان‌بندی، نحوه مطالعه و… را خواهید خواند:

لطفا یک بیوگرافی مختصر از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

من فهیمه راستگو متولد ۱۳۶۸ هستم . متاهل و دارای یک پسر ۱۱ ساله. بنده دکتری ریاضی دارم و حتی یک دوره پژوهشی پسا دکتری را هم گذراندم. سال ۹۹ به پیشنهاد همسرم مجددا کنکور انسانی شرکت کردم و در رشته حقوق دانشگاه پیام نور تهران واحد ری پذیرفته شدم بهمن ماه ۱۴۰۱ توانستم فارغ التحصیل شوم و در آزمون مرداد ماه شرکت کنم.

دفعه چندمی بود که در آزمون وکالت شرکت می‌کردید؟

همان طور که گفتم بار اولی بود که در آزمون شرکت می کردم و چون بهمن ماه ۱۴۰۱ فارغ التحصیل شدم، به صورت کلی فاصله بین ورود به رشته حقوق و آزمون برای من ۳ سال بود.

 شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چه بود؟ آیا شاغل بودید؟ چه مقدار زمان برای مطالعه داشتید و چطور از این زمان استفاده می کردید؟

بنده متاهل هستم و یک فرزند پسر ۱۱ ساله دارم تا قبل از یکسال پیش کارهای پراکنده ای انجام می دادم مثل تدریس و البته کارهای پژوهشی هم بود که از سال قبل از آزمون کنار گذاشتم. تا قبل از خرداد ماه بخاطر مدرسه و امتحانات پسرم وقت کمتری داشتم حدود ۶ ساعت در روز ولی بعد از آن حداقل ۸ ساعت در روز را مطالعه داشتم . البته به استثنای تعطیلات چون روزهای تعطیل به خانواده اختصاص داشت و در این روزها درس نمی خواندم.

با توجه به حواشی مختلفی که برای نهاد وکالت پیش آمده و نگرانی‌هایی که از آینده این شغل برای برخی داوطلبان ایجاد شده، چطور انگیزه‌تان را حفظ کردید؟ آینده را برای خودتان چطور می‌بینید؟

مشوق بنده برای شروع این راه همسرم بود (ایشان قاضی دادگاه تجدیدنظر استان تهران هستند) و همیشه نظرشان بر این است که برای یک وکیل کوشا و با مسئولیت همیشه وکالت یک شغل ایده آل خواهد بود و من هم دقیقا همین عقیده را دارم. البته فعلا در اول راه هستم و امیدوارم بتوانم به اندازه کافی دانش و تجربه کسب کنم .

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

چون دوران دانشجویی بنده با دوران مطالعه برای آزمون مصادف بود، سعی کردم کتب مرجع را در ابتدا برای هر درس مطالعه کنم یعنی برای تجارت کتاب های دکتر اسکینی و بعد از آن برای جمع بندی از کتاب تجارت در نظم کنونی دمرچیلی استفاده کردم و تست هم تست آقای قربانی.

برای آیین دادرسی مدنی کتاب های دکتر شمس و برای جمع بندی مطالب و نت برداری از کتاب آیین دادرسی در نظم کنونی آقای حیاتی و تست هم کتاب آقای کمالوند استفاده کردم.

برای مدنی قسمت قواعد عمومی قردادها کتاب های استاد کاتوزیان و استاد صفایی،  عقود معین کتاب های استاد کاتوزیان و استاد شهیدی، ارث کتاب استاد امامی و برای جمع بندی تمام این موارد از کتاب آقای بیات و تست آقای قربانی استفاده کردم.

برای جزا و آیین دادرسی کیفری از کتاب های شرح و تست آقای غفوری استفاده کردم که واقعا عالی و کافی بود.

برای اصول فقه هم از دوجلدی سمیرا محمدی و کتاب تست ایشان استفاده کردم.

برای متون و اساسی هم که فقط متن تحریرالوسیله و نص اصول را مطالعه کردم.

بیشتر کتاب ها را با مشاوره افرادی که قبلا آزمون داده بودند و الان وکیل هستند انتخاب کردم بعضی را هم با آزمون و خطا بعدا انتخاب کردم.

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

بنده درس اصول فقه را دو تا سه ماه آخر مطالعه کردم (البته سال قبل کتاب های استاد صدری را مطالعه کرده بودم) و متون و اساسی را دو هفته قبل از آزمون مطالعه داشتم.

روش مطالعه بنده به این صورت بود که دروس به دو قسمت تقسیم شده بودند و در هر روز دو الی سه درس رو داشتم و روز بعد دو الی سه درس دیگر و روز بعد دوباره این برنامه تکرار می شد و هرروز قبل از مطالعه هر درس سعی می کردم مطالب جلسه قبل آن درس را یک مرور داشته باشم و تست کار کنم، البته بعضی روزها را هم به تست و مرور اختصاص می دادم همان طور که گفتم چون وقت زیادی نداشتم و خیلی وقت ها اتفاقات خارج از برنامه رخ می داد که نمی توانستم مطالعه داشته باشم بعضا برنامه بهم می ریخت و مرتب پیش نمی رفت ولی سعی می کردم با آرامش خودم را به برنامه برسانم و کمالگرایی را کنار بگذارم.

مورد دیگر که به من کمک کرد، چون من خیلی کندخوان هستم، نت برداری های شخصی بود به این صورت که من برای همه دروس یک قانون که یک صفحه سفید و یا حاشیه دار بود انتخاب کردم و وقتی کتابی را مطالعه می کردم نکاتی که مهم به نظرم می رسید جلوی همان مواد یادداشت می کردم و به این صورت من کتاب های شرحی را که داشتم فقط یکبار خواندم و در بارهای بعد ماده خوانی به علاوه نکات مهم یادداشت شده را داشتم که این خیلی به سرعت من کمک کرد.

چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟ دچار کمبود وقت نشدید؟

به نظر من آیین دادرسی مدنی چالش برانگیز ترین درس این آزمون بود که به صورت کلی شیوه طراحی سوالات با گذشته تفاوت داشت و در این مورد مطالعه تست های ادوار دیگر کمکی نمی کرد و داوطلب باید تمام توان خود را برای تجزیه و تحلیل در همان لحظه استفاده می کرد. در ابتدا دروس مدنی و آیین دادرسی خیلی برایم وقت گیر بود و همین ترس از دست دادن زمان باعث شد تجارت را با بی دقتی تست بزنم و آن نتیجه ای که می خواستم را از این درس نگیرم ولی دروس بعد چون آسانتر بودند کمبود وقت را جبران کردم و در مجموع زمان کم نیاوردم .

انتقادهایی درباره نحوه طراحی سوالات آزمون وکالت مطرح بود، نظر شما درباره سوالات و شیوه برگزاری چیست؟

به نظر من بالا بودن سطح سوالات اصلا مورد انتقاد نیست. اما در درس آیین دادرسی مدنی طرح کردن سوال از مباحث به شدت اختلافی که حتی اداره حقوقی قوه قضاییه در مورد آنها نشست داشتند و هنوز هم رویه واحدی در دادگاه ها ندارند، برای آزمون تستی صحیح نیست. اما صرف نظر از این درس بقیه دروس از نظر بنده مشکلی نداشتند، بالاخره در هر آزمونی دروس سخت و آسون است .

 انتظار این نمره را داشتید؟

نه حقیقتا اصلا انتظار رتبه ۳ کشوری را نداشتم وقتی درصد های خود را با سال ۹۹ مقایسه کردم (چون آزمون ۱۴۰۰ سطح آسان‌تری داشت و نمی شد با آن سال مقایسه کرد) حدسم بین ۲۰ تا ۳۰ کانون بود ولی خب ظاهرا آزمون سخت تر از آن چیزی بوده است که بنده فکر می کردم. البته چون من از آزمون های آزمایشی استفاده نکرده بودم و به صورت کلی کلاسی هم برای هیچ درسی شرکت نکرده بودم تخمین و حدسی از سطح خودم نداشتم.

توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

توصیه بنده استمرار در مطالعه است؛ خیلی وقت ها اوضاع همان طور که ما می خواهیم پیش نمی رود، ولی بعد از آن باید دوباره به روند مطالعه بر گردیم و پیشنهاد می کنم اصلا به حواشی پیش آمده توجه نداشته باشند، برای یک وکیل مسئولیت پذیر و کوشا وکالت همیشه شغل عالی خواهد بود.

توصیه دیگر من این است که اولا هیچوقت ناامید نباشند و خودشان را دست کم نگیرند . هر کسی می تواند با کمی تلاش بیشتر نتیجه خوبی از این آزمون بدست آورد. ولی امکان دارد برای یک شخص این مسیر ۶ ماه طول بکشد و برای شخص دیگر بیشتر از این اما هیچ عیبی ندارد، مهم استمرار و دنبال کردن هدف است.

گفت و گو با فهیمه راستگو رتبه ۳ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

بیشتر بخوانید:

گفت و گو با سید امین پیشنماز رتبه ۱ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

گفت و گو با محمد سفیدیان رتبه ۵ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

گفت و گو با سینا امیررحیمی رتبه ۲ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

دوره قوانین منبع آزمون وکالت

عنوان کتاب توضیح تهیه کتاب
کتاب قوانین عام و خاص حقوقی آزمون وکالت هوشیار شامل قوانین مواد امتحانی حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی و حقوق تجارت کتاب قوانین عام و خاص حقوقی وکالت هوشیار

سفارش

کتاب قوانین عام و خاص کیفری آزمون وکالت هوشیار شامل قوانین مواد امتحانی حقوق جزا، آیین دادرسی کیفری کتاب قوانین عام و خاص کیفری وکالت هوشیار

سفارش

کتاب قانون اساسی هوشیار شامل اصل های قانون اساسی همراه با زیرنویس نظریات تفسیری و مشورتی قانون اساسی هوشیار

سفارش

کتاب آیین نامه اجرایی قوانین آزمون وکالت هوشیار شامل آیین نامه های اجرایی قوانین منبع آزمون وکالت کتاب آیین نامه قوانین آزمون وکالت هوشیار

سفارش

کتاب قوانین خاص آزمون وکالت هوشیار شامل قوانین خاص کلیه مواد امتحانی
در صورت تهیه عام و خاص نیاز به تهیه این نیست
کتاب قوانین خاص آزمون وکالت هوشیار

سفارش

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا