هزینه ثبت‌نام کارآموزان کانون وکلای کرمانشاه: ۱۰ میلیون‌تومان

مبنای تعیین مبلغ «هبه‌» اجباری به کانون‌های وکلا چیست؟

پایگاه خبری اختبار– بعضی از پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۱ (مربوط به نوبت ۱۴۰۰) کانون وکلای دادگستری کرمانشاه از مطالبه هزینه ۱۰ میلیون‌ تومانی برای ثبت‌نام و تشکیل پرونده خود خبر دادند.

به گزارش اختبار، در روزهای اخیر و هم‌زمان با شروع فرایند ثبت‌نام قبول‌شدگان آزمون وکالت کانون‌های وکلای دادگستری، خبرهایی درباره مبالغ سنگین ثبت‌نام در بعضی از کانون‌ها شنیده می‌شود، برای مثال کانون لرستان هفت میلیون تومان و کانون‌هایی مثل قم و البرز و چهارمحال و بختیاری پنج میلیون‌تومان در زمان ثبت‌نام دریافت کرده‌اند.

این مبالغ تحت عنوان «هبه» و «کمک افراد به کانون» دریافت می‌شود اما هبه‌ای که پرداخت آن اجباری است و بدون آن امکان ثبت‌نام به قبول‌شدگان داده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

در همین راستا امروز کسانی که برای ثبت‌نام به کانون وکلای کرمانشاه مراجعه کردند با مطالبه مبلغ ۱۰ میلیون تومان مواجه شدند، مبلغی که پیش‌تر درباره آن اطلاع‌رسانی نیز نشده بود.

در پی اعتراض پذیرفته‌شدگان و بیان اینکه از عهده پرداخت چنین مبلغی برنمی‌آیند نهایتاً این کانون اطلاعیه‌ای منتشر و اعلام کرد که پنجاه درصد هزینه را در زمان ثبت‌نام به شکل علی‌الحساب اخذ می‌کند.

همچنین به پذیرفته‌شدگان گفته شده که پنج میلیون تومان باقی‌مانده را باید پس از انجام فرایند استعلامات پرداخت کنند.

درحالیکه بر اساس آیین‌نامه جدید لایحه استقلال پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت تا مدتها امکان اخذ پرونده و کسب درآمد را ندارند، مشخص نیست مبنای دریافت چنین هزینه‌هایی در کنار الزام آنها به پرداخت مبالغ حق بیمه و حق عضویت و… چیست؟

به نظر می‌رسد با توجه به افزایش چشم‌گیر آمار قبول‌شدگان اخیر در پی تصویب قانون تسهیل، این اقدام برخی کانون‌ها هم درآمد قابل توجهی برای آنها ایجاد می‌کند و هم احتمالاً باعث انصراف شماری از قبول‌شدگان از ثبت‌نام خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۷ دیدگاه ها

  1. با درود
    واقعا بعد از چند سال که داوطلب تونسته قبول بشه ، با گرفتن این مبالغ سنگین ، کام پذیرفته شده رو این چنین تلخ میکنن.
    جالب اینجاست که تو اطلاعیه ثبت نام پذیرفته شدگان هیچکدام از کانون ها ، مطلبی در رابطه با هزینه ثبت نام نمیگن .

  2. تازه اول کار هست بعد باید برای تمدید پروانه پول بدهی و بدتر اداره دارایی که بابت پرونده ای که نداشته ای سالانه حدود ۶۰تا ۷۰میلیون می گیرد و هیچ توجهی هم به اظهارنامه مالی که داده اید ندارد .
    بیمه که ندارد
    وام که ندارد
    بازنشستگی ندارد
    زمین و خانه سازمانی ندارد
    فقط یک برگه به شما می دهند و می گویند شما وکیل هستید دیگه حق ندارید بگوئید بیکار هستم
    حق ندارید بیمه بیکاری بگیرید
    اگر درآمد داشتید باید چند درصد خرید تمبر و مالیات بدهید و آخر سال هم مفاصا حساب بگیری که مالیات دارایی هم بماند

  3. خب با این اوصاف اگه کانون مرکز هم موقع ثبت نام دلش بخواد ۲۰ تومن از ما که فقط یه اسم وکیل فعلا داریم یدک میکشیم و هزار تومن ورودی نداریم بگیره تکلیف چیه!!!!
    اون از قبل آزمون کلی تعویق و استرس و فشار و ریاضت اون آزمون فوق العاده سخت و غیرمنصفانه اینم الان موقع ثبت نام مون که با تراز بالا و کلی زحمت و درس خوندن و عذاب قبول شدیم و معلوم نیست موقع ثبت نام چقدر باید پرداختی داشته باشیم!!!!!
    این چه وضعشه آخه؟؟؟!!!

  4. یعنی تو این مملکت یک مسئول یک مرد یک دلسوز یک حق طلب نیستتتتتت؟؟؟؟؟؟
    که بیاد از حق و حقوق داوطلبان دفاع بکنه و نگذاره این هبه گیران اجباری این داوطلبان بیچاره رو غارت نکنند؟

    کجان مردای پر اداااا و دم از عدالت و حق علی میزنند
    چرا هیچ کس نیست که صداش در بیاااااید؟؟؟؟

  5. این درآمد هنگفت از جیب داوطلبان خارج و صرف همایش ها (نمایشها) جلسات و مسافرتهای بی فایده و بدون حاصل اعضای هیات مدیره کانون ها میشود. باید نهادی متشکل از خود وکلا بر عملکرد کانونها در مسائل مالی نظارت کند .عدم شفافیت مالی رابطه مستقیمی با ایجاد فساد دارد.اگر فردا روزی مجلس به این مورد ورود کرد صدای عده ای بلند میشود که ای وای در کار کانونها دخالت شد

  6. دوستان باید به دادگاه انتظامی قضات شکایت کنیم تا مبالغ به زور دریافت شده مسترد بشه

  7. ما سواستفاده از موقعیت و اضطرار داوطلبان رو پیش گرفتن واقعا این کارها باعث آبروریزی نهاد وکالت میشه چنین پبش بره سال دیگه از ۱۵ و ۲۰ میلیون دم میزنن

  8. چرا صدای ما کارآموزان رو کسی نمیشنوه؟ به کجا پناه ببریم از این اقدامات؟مدتها منتظر شدیم تا اعلام کنن چه زمانی ثبت نام هست. چند بار تعویق شد و مدت زیادی منتظر اعلام نتایج.هنوز هم برخی کانون ها زمان ثبت نام پذیرفتگان رو اعلام نکردند و اونایی هم که شروع به ثبت نام کردند اینجوری دارن کارآموزهارو اذیت میکنن. از کجا بیاریم این پولها رو پرداخت کنیم؟؟؟؟؟؟

  9. کانون ها بااین کارها فقط بیشتر استقلال خودشون رو از بین میبرن،چون دارن بااین کاراشون برای اعضایی که باید حمایتگر این کانون باشن مشکل و نارضایتی ایجاد میکنن و خودش عامل تضعیف این صنف میشه.

  10. این چندمین باری هست که کامنتم منتشر نمیشه.
    این واقعا نه منصفانه است و نه قانونی که کانون ها بعنوان مرجع صدور یک مجوز ورود به حرفه اونقدر شرایط شغلی افراد رو پیچیده میکنن.
    در بهترین شکل بیشتر از یکسال درگیر ازمون و اعلام و فلان هستیم و در نهایت وارد شغلی میشیم که تا ۸ ماه حق کار نداریم و کل زمان مون هم باید ب تکالیف کانون اختصاص بدیم. و از طرفی مبلغ نسبتا چشمگیری هم برای ثبت نام میگیرن.ظاهرا سو تفاهمی شده،ما قراره ی مجوز ورود به حرفه بگیریم و خودمون با سرمایه و هزینه های خودمون بعد از سالها درس خوندن قراره کار کنیم،قرار نیست چیز بلاعوض یا امکانات خاصی به ما بدن که اینجور سختگیری دارن.

  11. واقعا ای کاش رسیدگی بشه و این پولها به بچه ها برگرده
    من تو هزینه رفت و امدم هم موندم.احساس می‌کنم از همین اول دارم زیر این فشار مالی دچار بحران های روحی می‌شم.روسای کانونها غیر قانونی و ظالمانه رفتار میکنن و بعد پشت اسم استقلال کانون قایم میشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا