گفت‌وگو با امیرحسین شکوریان فرد رتبه ۳۵ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

پایگاه خبری اختبار- امیرحسین شکوریان فرد متولد ۱۳۶۶ و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق بین الملل از دانشگاه آزاد تهران، موفق به کسب رتبه ۳۵ آزمون وکالت ۱۴۰۲ در کل کشور و رتبه ۱ کانون وکلای دادگستری قم شده است.

در ادامه در خصوص منابع مطالعاتی، نحوه برنامه ریزی و زمانبندی جهت مطالعه با وی به گفت و گو نشستیم که متن آن را در ادامه مطالعه می کنید:

 لطفا مختصری از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

امیرحسین شکوریان فرد متولد ۱۳۶۶ هستم، دانش آموخته کارشناسی از دانشگاه مفید قم و کارشناسی ارشد حقوق بین الملل از دانشگاه آزاد تهران شمال.

 دفعه چندمی بود که در آزمون وکالت شرکت می‌کردید؟

اولین بار بود که در آزمون شرکت می کردم.

 شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چه بود؟

 بنده شاغل بودم و پاره وقت مشغول کار بودم، اما چند هفته آخر از کار مرخصی گرفتم و زمانم را کاملا به مطالعه اختصاص دادم. سعی می کردم تمام زمانی که در اختیارم بود برای مطالعه استفاده کنم، حتی زمان هایی که برای مطالعه وقت یا شرایط مناسب وجود نداشت سعی می کردم تست بزنم. چون برای تست زنی از اپلیکیشن تمداد استفاده می کردم این امکان برایم وجود داشت که حتی بیرون از منزل بتوانم از وقتم برای تست زنی و مطالعه مواد قانونی مرتبط درون اپلیکیشن استفاده کنم.

 با توجه به حواشی مختلفی که برای نهاد وکالت پیش آمده، آینده را برای خودتان چطور می‌بینید؟

من اینطور فکر می کنم که رقابت همیشه برای مشاغل مختلف وجود داشته است و همیشه هم خواهد داشت. درست است که با توجه به شرایط فعلی کار سخت تر می شود و رقابت شدیدتر خواهد بود، اما من معتقدم انسان باید همیشه تمام توانش را برای هدفش بگذارد و فقط روی اهدافش تمرکز کند تا موفق شود وگرنه حواشی همیشه وجود داشته است، فقط نوعش متفاوت بوده است. به آینده امیدوارم، انسان باید همیشه تلاش کند و توکل به خدا هم خیلی به من انگیزه و امید می دهد.

 منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

منابع را با مشورت با افرادی که سال های قبل آزمون داده بودند انتخاب کردم، منابع من به شرح ذیل بود:

قانون مدنی: شرح قانون مدنی دکتر بیات

آیین دادرسی مدنی: کتاب دو جلدی آقای علی فلاح

حقوق تجارت: تمرکز اصلیم روی متن قوانین بود

اصول فقه: کتاب اصول فقه آزمونی آقای شب خیز

متون فقه: متن تحریرالوسیله امام خمینی

حقوق جزا: شرح آزمونی قانون مجازات اسلامی آقای احمد غفوری

آیین دادرسی کیفری: نکته های دکتر خالقی

حقوق اساسی: متن قانون اساسی

البته متن قوانین از همه چیز مهمتر است و اصلی ترین منبع محسوب می شود و قوانین خاص هم بسیار مهم است. برای تست‌زنی هم فقط از اپلیکیشن تست زنی استفاده کردم.

دوره قوانین عام و خاص سیاوش هوشیار
دوره قوانین عام و خاص منبع آزمون وکالت پایگاه خبری اختبار منطبق بر منابع اعلام شده همراه با آرای وحدت رویه و زیرنویس تنقیحی

 برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

من درس ها را بودجه بندی کرده بودم و همه را به موازات هم پیش می بردم، سعی می کردم هر روز فقط یک درس را مطالعه کنم، غیر از اصول و فقه و اساسی که گاهی با هم در یک روز مطالعه می کردم. تا زمان آزمون تقریبا ۳ بار هر درس را مرور کرده بودم و تست ها را هم زده بودم.

 چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟

در زمان مطالعه حقوق تجارت برایم سخت تر بود چون درسی بود که از دوران دانشجویی خیلی به آن علاقه ای نداشتم، سر آزمون درس مدنی برایم چالش برانگیز بود؛ به صورتی که با دیدن سوالات و تفاوتشان با سوالات سال های قبل یک مقدار شوک بهم وارد شد که همین هم باعث شد در این درس پاسخ های اشتباه زیادی داشته باشم و درصدم پایین بیاید. در مورد وقت هم در ابتدا به خاطر طولانی بودن سوالات دو درس اول با چالش مواجه شدم، اما خدا را شکر توانستم مدیریت کنم و وقت کم نیاوردم.

انتقادهایی درباره نحوه طراحی سوالات آزمون وکالت مطرح بود، نظر شما درباره سوالات و شیوه برگزاری چیست؟

سوالات حقیقتا متفاوت بود با سال های قبل، اما نحوه طرح سوال با نظر طراحان محترم صورت می گیرد و هر سال سوالات سخت و آسان وجود دارد. امسال هم یک یا دو تا از درس ها به نسبت ساده تر از سالهای قبل بود، اما در مجموع به نظرم این آزمون سخت ترین آزمون ده سال اخیر بود.

 انتظار این نمره را داشتید؟

من خیلی برای آزمون آمادگی داشتم، اما انتظار این رتبه را نداشتم، مخصوصا که سر جلسه امتحان به نسبت انتظاری که از خودم داشتم خوب عمل نکردم، ولی خدا را شاکرم که نتیجه بهتر از انتظارم بود.

توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

توصیه من این است که فقط به هدفتان فکر کنید، برنامه ریزی کنید و در هر مرحله به برنامه پایبند باشید. ذهنتان را درگیر حواشی نکنید و سعی کنید به مشکلات هر مرحله در همان مرحله فکر کنید، چون فکر کردن به مشکلات بعدی هنگام مطالعه تمرکزتان را از بین می بره و مانع موفقیتتان می شود.

کارنامه امیرحسین شکوریان فرد رتبه ۳۵ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا