گفت‌وگو با شقایق محمدی رتبه ۲۴ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

پایگاه خبری اختبار- شقایق محمدی متولد ۱۳۷۷ و فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی، موفق به کسب رتبه ۲۴ آزمون وکالت ۱۴۰۲ در کل کشور شده است.

در ادامه در خصوص منابع مطالعاتی، نحوه برنامه ریزی و زمانبندی جهت مطالعه با وی به گفت و گو نشستیم که متن آن را در ادامه مطالعه می کنید:

دفعه چندمی بود که در آزمون وکالت شرکت می‌کردید؟

اولین بار بود که در آزمون شرکت می کردم.

شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چه بود؟ آیا شاغل بودید؟ چه مقدار زمان برای مطالعه داشتید و چطور از این زمان استفاده می کردید؟

من تا به حال شاغل نبوده‌ام و از تمام زمانم برای مطالعه دروس استفاده می کردم به جز دوران دانشجویی که نصف زمانم را به کلاس ها اختصاص می دادم.

 با توجه به حواشی مختلفی که برای نهاد وکالت پیش آمده و نگرانی‌هایی که از آینده این شغل برای برخی داوطلبان ایجاد شده، چطور انگیزه‌تان را حفظ کردید؟ آینده را برای خودتان چطور می‌بینید؟

من از همان سالی که شروع به مطالعه کردم، ارتباطم را با فضای مجازی خیلی محدود کردم و اصلا به اخبار توجهی نمی کردم.
و از طرح تسهیل اطلاعات بسیار کمی داشتم و اصلا در مورد آن تحقیق نکردم و فقط تاریخ آزمون را از اخبار پیگیری کردم.

 از زمانی که شروع به مطالعه کردم فقط به رتبه برتر شدن فکر می کردم و هیچوقت صرفا قبولی مدنظرم نبود.
به داوطلبان نیز پیشنهاد می کنم، اگر نگران آینده شغلی خودشان هستند با رتبه شدن در کانون، کارشناسی ارشد، مقطع دکتری، پژوهش و…. خود را از بقیه متمایز کنند.
به نظر من افراد باید به خود ایمان و باور داشته باشند و به زمان بندی خداوند شک نکنند و در هر شرایطی سعی کنند قوی باشند و سطح توقع از خود را بالا ببرند.
من قصد دارم تا مقطع دکتری ادامه تحصیل بدهم و در زمینه شغلی در گرایش مورد علاقه ام به طور تخصصی کار کنم.

 منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

منابع را از طریق یک آشنا که به تازگی در آزمون وکالت قبول شده بود انتخاب کردم :

درس مدنی: شرح جامع بیات را مطالعه کردم، اما در بین دو سال تعویق آزمونم با کلاس دکتر زارعی اطلاعاتم را تقویت کردم، در درس مدنی با اینکه درس تحلیلی است اما از خود متن قانون نباید غافل شوید، مخصوصا در مبحث عقود معین.

سوالات درس مدنی برای من از بقیه دروس آسان تر بود و من توانستم درصد ۷۶.۶۷ را کسب کنم.

تست: سال آخر خیلی محدود کار کردم، اما در دوران کارشناسی عرض کردم که منابع و کتاب های تست را در همه دروس به جز دو درسی که بعدا به منابعم اضافه شد کامل مطالعه کرده بودم.

پیشنهادم در کتاب تست: کتاب تست استاد قربانی یا دو جلدی شهبازی است، سعی کنید اگر وقت کافی دارید نکات تست را کاملا مطالعه کنید و تست های مهم را علامت دار کنید.

درس آیین دادرسی مدنی: در ابتدا دو جلدی توکلی را مطالعه کردم و در بین تعویق آزمونم هم در کلاس دکتر سید جعفری شرکت کردم و از مهر پارسال تا آزمون فقط نص قانون را مطالعه کردم؛ برای تست نیز کتاب تست استاد عمروانی و یا السان مناسب است.

درس تجارت: برای درس تجارت ابتدا دو جلدی توکلی را مطالعه کردم و در بین تعویق تا شروع آزمون وکالت فقط نص ماده را مطالعه کردم.

برای تست هم فقط سوالات ده سال اخیر کانون را کار کردم، اما توصیه ام به داوطلبین این است که حتما کتاب تست استاد قربانی را کامل مطالعه کنند.
درس تجارت به مرور اصولی نیاز دارد و با برنامه خوب به راحتی می توان درصد خوبی را در این درس کسب کرد.

درس جزا: شرح آزمونی دکتر غفوری و کتاب تست ایشان را مطالعه کردم.

آیین دادرسی کیفری: شرح آزمونی دکتر غفوری را مطالعه کردم، برای آیین دادرسی کیفری اصلا به کلاس نیازی نیست فقط و فقط مرور در این درس معجزه می کند.

درس اصول: دو جلدی سمیرا محمدی را مطالعه کردم.

متون فقه: کتاب الهه شعبان پور را مطالعه کردم و هر دو کتاب تست هم دارند

درس اساسی: من فقط اصل ها را با مرور زیاد مطالعه کردم.

خرید اینترنتی مطمئن سراسر کشور منابع آزمون وکالت از کتابفروشی بزرگ دادبازار

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

من در ابتدا برای برنامه ریزی مشخص می کردم در چه بازه زمانی می توانم یک دور تمام دروس را مطالعه کنم.
مثلا به اینصورت که برای  ۸۰ روز در بازه زمانی مهرماه تا اواخر اسفند برنامه ریزی می کردم.
روزانه دو درس را مطالعه می کردم و روز بعد همراه مرور روز قبل، درس اساسی، متون و قانون خاص را هم مطالعه می کردم به اینصورت:
*شنبه:مدنی ۱۸۳تا۲۳۱+آیین دادرسی مدنی ماده ۱-۴۷
یکشنبه مرور مدنی و آیین دادرسی روز قبل +۱ساعت اساسی +۱ساعت متون فقه+۱ساعت قانون خاص

*دوشنبه: جزا ماده۱-۸۲+ادک۱تا۶۳
سشنبه مرور جزا و ادک روز قبل +اساسی +متون+قانون خاص
درس اصول فقه رو ۴ماه آخر مطالعه کردم ولی در دوران کارشناسی مطالعه کافی را داشتم. از مهر تا پایان اسفند فکر می کنم ۲ یا ۳ دور مرور کردم.

بعد از شروع سال جدید یک وقفه بین مطالعه‌ام افتاد، به صورتی که تعطیلات نوروز را کاملا از دست دادم، اما دوباره شروع کردم و برنامه ریزی‌ام شبیه قبل نبود تقریبا می شود گفت به غیر از آیین دادرسی کیفری که خیلی مرور کردم، بقیه دروس را فقط یک دور دیگر مطالعه کردم. نزدیک آزمون آرای وحدت رویه را هم به منابع ام اضافه کردم‌.

بروزترین قوانین و مقررات آزمون وکالت

عنوان کتاب توضیح تهیه کتاب
کتاب قوانین عام و خاص حقوقی آزمون وکالت هوشیار شامل قوانین مواد امتحانی حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی و حقوق تجارت کتاب قوانین عام و خاص حقوقی وکالت هوشیار

تهیه کتاب

کتاب قوانین عام و خاص کیفری آزمون وکالت هوشیار شامل قوانین مواد امتحانی حقوق جزا، آیین دادرسی کیفری کتاب قوانین عام و خاص کیفری وکالت هوشیار

تهیه کتاب

کتاب قانون اساسی هوشیار شامل اصل های قانون اساسی همراه با زیرنویس نظریات تفسیری و مشورتی قانون اساسی هوشیار

تهیه کتاب

کتاب آیین نامه اجرایی قوانین آزمون وکالت هوشیار شامل آیین نامه های اجرایی قوانین منبع آزمون وکالت کتاب آیین نامه قوانین آزمون وکالت هوشیار

تهیه کتاب

کتاب قوانین خاص آزمون وکالت هوشیار شامل قوانین خاص کلیه مواد امتحانی
در صورت تهیه عام و خاص نیاز به تهیه این نیست
کتاب قوانین خاص آزمون وکالت هوشیار

تهیه کتاب

چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟ دچار کمبود وقت نشدید؟

من چون آمادگی بیشتری نسبت به دروس آیین دادرسی کیفری و اساسی داشتم، تصمیم گرفته بودم در زمان آزمون از درس اساسی و بعد آیین دادرسی کیفری شروع کنم و خداروشکر به لطف مشاوره‌ای که قبل از آزمون گرفتم این اشتباه را نکردم.
توصیه می کنم حتما به ترتیب خود دفترچه سوالات پیش بروید، درس اساسی نسبت به سال قبل خیلی متفاوت طرح شده بود و تنها چالشم سر آزمون با همین درس بود، که خداروشکر توانستم با وجود تست هایی که در این درس اشتباه پاسخ دادم، درصد ۵۳.۳۳ را کسب کنم.
برای دور اولی که همه سوالات را تحلیل کردم، درس اساسی وقت زیادی از من گرفت، که اگر سوالات اساسی آسان تر طرح شده بود من وقت برای مرور و اصلاح اشتباهاتم داشتم.
ولی به صورت کلی با وجود اینکه سال آخر آزمون آزمایشی شرکت نمی کردم و تست زیادی کار نکرده بودم، مدیریتم برای زمان بندی سر جلسه بد نبود.

انتقادهایی درباره نحوه طراحی سوالات آزمون وکالت مطرح بود، نظر شما درباره سوالات و شیوه برگزاری چیست؟

در مورد درس مدنی اگر منابعی که عرض کردم و قانون خاص را مطالعه کافی داشته باشید، به آسانی می توانید به سوالات پاسخ دهید. همینطور آیین دادرسی کیفری و اصول فقه.

اما درس آیین دادرسی مدنی سوالاتش طولانی و اختلافی بود و درس اساسی هم نسبت به سال قبل سطح بالاتری داشت و به صورت کلی آزمون رقابتی است و اگر مطالعه اصولی و کافی داشته باشید، نسبت به بقیه داوطلبین می توانید درصد بهتری کسب کنید.

انتظار این نمره را داشتید؟

خیر، وقتی درصد های خودم را با درصد رتبه های برتر سال های قبل مقایسه می کردم انتظار پایین تری نسبت به رتبه خودم داشتم، اما همانطور که می دانید سطح دشواری سوالات امسال خیلی بالاتر بود و با وجود اینکه درصد های من نسبت به رتبه های سال قبل کمتر بود تراز من ۱۱۰۶۵ شد.

 توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

دو ماه آخر آزمون به دلیل حادثه‌ای که برای پدر بزرگم رخ داد و نزدیک آزمونم فوت کردند، من به شدت تحت تاثیر قرار گرفته بودم و مطالعه برای من خیلی دشوار شده بود.
روزهای نزدیک آزمون کاملا خوابم به هم ریخته بود و شب ها از شدت استرس خوابم نمی برد.
به داوطلبان توصیه می کنم در طول مدتی که زمان دارند جامع و عمیق مطالعه کنند که با چالش هایی که نزدیک آزمون ممکن است برایشان پیش بیاید کمترین آسیب را ببینند.

همچنین به داوطلبان توصیه می کنم از فضای مجازی و اخبار های مخرب روحیه دور باشند و قانون های خاص و تست زدن را به امید روز های اخر رها نکنند زیرا همانطور که گفتم نزدیک آزمون ممکن است با چالش های مواجه شوید.

در آخر پیشنهادم برای داوطلبان این است که سعی کنند از دوران کارشناسی برای مطالعه نهایت استفاده را ببرند و در فضای دانشگاه از رفع اشکال با اساتید بهره ببرند. همچنین در دوران کارشناسی به جزوه اساتید بسنده نکنند و حتما کتاب های مرجع را مطالعه کنند مخصوصا اگر در دانشگاه آزاد و پیام نور هستند.
شیوه مطالعه خود را با کسی مقایسه نکنید، من خودم در کنارم همیشه برگه A4بود و مطالب را نموداری می کردم.
در خصوص زمانی که برای درس خواندن در نظر می گرفتم کمتر از ۹ ساعت نمی شد و در روز های آخر از ۱۴ ساعت هم بیشتر می شد که البته به خاطر استرسی که داشتم خیلی کند شده بودم به صورت کلی می توان گفت نیازی به ساعات مطالعه بسیار زیاد نیست.
اگر ۸ ساعت مستمر هر روز مطالعه مفید با برنامه اصولی داشته باشید کافی است.
یادگیری خوب نیازمند ذهن آرام است، سعی کنید از هر چیزی که ذهن شما را ممکن است درگیر کند دور بمانید.
در آخر تشکر می کنم از خانواده عزیزم به خصوص مادرم که در این مسیر در هر زمینه ای خیلی من را حمایت کردند.

گفت‌وگو با شقایق محمدی رتبه ۲۴ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا